Ibarat Peristiwa Burung Ababil, Ratusan Jerung Serang Pantai Israel.

Ibarat Peristiwa Burung Ababil, Ratusan Jerung Serang Pantai Israel.

Loading...
Ibarat Peristiwa Burung Ababil, Ratusan Jerung Serang Pantai Israel.

MASIHKAH anda ingat kisah burung Ababil? Kemunculan ikan jerung di pantai berhampiran sebuah loji tenaga elektrik di utara Israel seolah-olah mengamit semula kisah tersebut hingga memaksa pihak berkuasa memberi amaran kepada orang ramai supaya menjauhi perairan berkenaan.
Berpuluh-puluh ekor ikan jerung yang di antaranya berukuran tiga meter panjang ‘berkumpul’ di loji janakuasa Hadera yang menggunakan air laut untuk menyejukkan turbin pusat itu sebelum air panas berkenaan dilepaskan semula ke laut.
Kehadiran haiwan pemangsa ke perairan yang hangat itu sebaliknya mendorong penyelam berenang dan mengambil gambar bersama ikan tersebut. Ikan jerung yang di antaranya berukuran tiga meter panjang kelihatan ‘berkumpul’ di loji dan kehadiran haiwan pemangsa ke perairan yang hangat itu mendorong penyelam berenang dan mengambil gambar bersama ikan tersebut.
Pihak Berkuasa Taman dan Alam Semula jadi Israel serta Pihak Berkuasa Menyelam Israel kemudiannya mengeluarkan ama­ran bagi melindungi ikan dan orang ramai supaya tidak berada terlalu dekat dengan haiwan tersebut yang me­rupakan spesies dilindungi.
“Anda boleh berdiri di pantai dan menonton jerung di dalam air. Kita tidak tahu jika ada mana-mana tempat seperti ini, pasti tidak di Mediterranean.
“Setiap tahun pada masa ini, banyak jerung tiba di kawasan stesen janakuasa di Hadera, yang melepaskan air hangat ke laut,” kata INPA dalam satu kenyataan. “Jerung muncul dalam kumpulan dan berkumpul di dalam air cetek.”
“Kami tahu haiwan ini meng­gemari perairan yang ha­ngat namun tidak pasti me­ngapa ikan jerung berkenaan berbuat demikian,” kata ahli ekologi marin, Ruth Yahel.
Bagaimanapun, INPA memberi amaran bahawa terdapat banyak bahaya di kawasan di mana jerung itu berkumpul – tetapi bukan dari gigi terkenal pemangsa.

Kawat memancing yang dibuang, cangkuk memancing, perairan bergelora dan arus yang kuat semuanya menimbulkan ancaman kepada penyelam, kata INPA.
Di samping itu, “pertemuan dengan jerung itu tidak dapat diramal atau dikawal, dan boleh menjadi bahaya bagi para penyelam dan jerung yang datang ke kawasan itu,” kata INPA dan mencatat ikan itu dianggap terancam punah.
Oleh itu, ia dilarang membahayakan, melecehkan, atau memberi makan kepada mereka dan sesiapa yang berbuat demikian melanggar undang-undang dan mempertikaikan sekatan jenayah, “kata kenyataan itu.
Serangan jerung hampir tidak pernah didengar di luar pantai Israel, walaupun pada bulan September 2013 penyelam di ladang ikan di lepas pantai Ashdod hampir kehilangan tangannya setelah digigit oleh jerung.
Pada April 2012 dua nelayan amatir secara tidak sengaja menangkap jerung 2 meter panjang di Ashdod, dan pada 2005 jerung ditangkap di kawasan itu pada dua kesempatan berasingan.
Yahel berkata, selain faktor perairan, kewujudan makanan, perlindungan daripada parasit atau faktor mengawan berkemungkinan menarik ikan jerung ke kawasan tersebut.
“Bagaimanapun ini hanya teori dan kita tidak tahu sebab ikan-ikan tersebut berkumpul di perairan itu,” katanya. –
Walaupun jumlah ikan jerung semakin meningkat, namun pakar masih belum mengetahui punca sebenar yang menarik kehadiran haiwan pemangsa ber­kenaan ke perairan tersebut. – AFT
Mungkinkah kekejaman Israel terhadap rakyat Palestin kini akan menerima pembalasan dari Allah s.w.t dengan hadirnya jerung-jerung ganas tersebut. Kita tunggu dan lihat reaksi ikan jerung ini seterusnya.
Video :

sumber :Rotipisang via kiniTV

Catat Ulasan

0 Ulasan