a blog full of free information

Pin It

Widgets

BERITA HARIAN ONLINE – Khamis, 28 Jun 2007

Aimi Jarr sempat menyatakan P Ramlee hampir mengahwini Latifah tetapi dibatalkan selepas terlihat gambar pelakon itu terpampang di majalah. Ini diakui oleh Latifah.
                                                              Latifah omar

Elak jumpa kerana berasa kekok mengenai panggilan sesuai untuk seniwati bertahi lalat

TETAMU yang datang mengikuti program Imbas Kembali… Latifah Omar yang diadakan di Galeri Perfileman, Jalan Pahang Kecil, Setapak di ibu negara, baru-baru ini, terpinga-pinga apabila moderatornya, Aimi Jarr memaklumkan seniman veteran, Tan Sri Jins Shamsudin pernah menjadi anak tiri kepada seniwati terkenal itu.

Kenyataan Aimi itu bukanlah satu babak lakonan dalam filem, malah Jins sendiri mengaku seniwati yang terkenal dengan tahi lalat di bawah bibirnya itu, adalah ibu tirinya. Ia terjadi ketika seniman veteran itu berkahwin dengan isteri pertamanya, Rahmah Rahmat (Allahyarham).

“Bapa mentua saya Rahmat Ali adalah seorang pemuzik bangsawan, bermain trumpet. Dengan izin Allah, beliau bernikah dengan Latifah Omar, jadi secara tidak langsung menjadi bapa mentua tiri.

“Susah juga saya nak panggil dia. Nak panggil ibu, dia lebih muda dari saya. Kerana kekok hendak panggil apa pada dia, saya jarang jumpa dengannya,” katanya.

Bagaimanapun, kata Jins, beliau tidak lupa dengan keluhuran Latifah Omar apabila membantu merawatnya selepas terjatuh dari kuda.

“Apabila dapat tahu saya jatuh dari kuda, Latifah segera datang membantu merawat saya. Itu yang saya tidak dapat lupa sampai bila-bila. Saya menganggapnya sebagai ibu, kakak, teman, sahabat dan saudara.

“Cuma saya tidak sempat berlakon bersamanya kerana saya bekerja dengan studio Shaw Brothers, dia pula di Cathay Keris. Saya harap kalau ada peluang dapat berlakon bersama, walaupun jadi datuk dan nenek,” katanya.

Seorang lagi seniman veteran, Datuk Aziz Sattar pula menganggap hubungannya dengan Latifah sangat akrab sehingga dirasakan seniwati itu seperti adik kandungnya sendiri.

Katanya, beliau mula mengenali Latifah pada tahun 1953 kerana sering bertemu di studio atau di rumah. “Saya anggap sebagai adik, dia tidak pernah bertengkar tetapi suka ketawa. Bila dia masuk hospital baru-baru ini, saya menggeletar, saya jadi menangis sebab saya terlalu sayangkan dia,” katanya.

Aziz berkata, disebabkan hubungan dengan Latifah yang sangat rapat itu menyebabkan timbul salah faham dari isterinya pada waktu itu, Dayang Sofia.

“Waktu itu susah nak jumpa dia. Saya di Singapura tetapi Latifah tinggal di Johor Bahru. Satu hari ketika memandu, saya terserempak dengan Latifah dan kami berhenti di tepi jalan. Latifah peluk dan cium saya.(ppsstt...cium pipi kot...apalah korang)

“Bila balik rumah, saya gaduh dengan Sofia sebab cemburu. Berulang kali saya jelas yang Latifah hanyalah adik saja. Dua hingga tiga minggu saya tak cakap dengan Sofia kerana itu,” jelas Aziz.

Sementara itu, pensyarah Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah berkata, berdasarkan kajian secara akademik oleh beliau dan pelajarnya, Latifah seorang pelakon yang meluahkan atau melepaskan wataknya dengan sepenuh hati tetapi secara bijaksana.

“Apabila dibandingkan dengan pelakon terkemudian, saya rasa tiada siapa yang mampu terambil tempatnya.

“Dalam filem Gul Bakawali (arahan B.N Rao, 1953), kami sendiri berasa dahsyat dengan cara lakonannya. Bersama seniman Nordin Ahmad dalam filem Hang Jebat (arahan Hussain Haniff, 1961), lakonan Latifah Omar cukup mengkagumkan membuatkan kami berasa beliau antara seniwati agung yang pernah lahir dalam dunia filem Melayu.

“Saya dan pelajar saya berasakan sesuai untuk memperkenalkan satu kaedah baru, kaedah Latifah Omar dan gaya lakonan dalam filem Melayu,” katanya.

Gelaran ‘macam kayu’ suntik semangat untuk baiki lakonan

“P RAMLEE dan S Ramanathan pernah kata saya ini macam kayu, bila diikat dengan tali barulah boleh bergerak,” kata Latifah Omar menceritakan pengalamannya ketika pertama kali menjalani uji bakat untuk filem Panggilan Pulau pada tahun 1954.

Bagaimanapun, katanya, beliau langsung tidak berkecil hati dengan pandangan sedemikian kerana menyedari dirinya memang bukan seorang yang berbakat dalam lakonan walaupun ibunya, Rahmah Kassim ialah pelakon tambahan dalam filem keluaran Cathay Keris.

“Bila tidak ada penggambaran, saya datang ke studio tengok bagaimana Normadiah berlakon, menyanyi, menari tengok hidung dia, mata dia. Dari situ saya fikir, tidak ada apa-apa perbezaan antara saya dengan Normadiah. Saya pun ada hidung, ada mata, kalau Normadiah boleh, kenapa saya tidak boleh (berlakon),” katanya.

Filem Panggilan Pulau arahan S Ramanathan bukanlah filem pertama kerana sebelum itu beliau sudah diperkenalkan ke layar perak pada usia 14 tahun menerusi filem Dahlia arahan BS Rajhans pada 1953.

“Pada 1948, saya ikut ibu berhijrah ke Singapura. Pada 1953, ibu saya turut berlakon dalam filem Dahlia, jadi pelakon tambahan. BS Rajhans tanya saya nak berlakon tak? Ketika itu, saya masih malu sebab belum pernah bercampur.

“Apa tidaknya, macam mana hendak bergerak kalau dikelilingi empat hingga lima lelaki. Akhirnya saya hanya diminta duduk, berdiri, bangun dan jalan saja dalam filem itu,” kata seniwati yang terkenal dengan jolokan ‘bintang bertahi lalat’ yang melekat di bahagian kiri bibirnya.

Seniwati ternama era 50-an dan 60-an, Latifah Omar berbicara demikian dalam program Imbas Kembali… anjuran Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) di Galeri Perfileman, Jalan Pahang Kecil, Setapak di ibu negara, baru-baru ini. Bersama-samanya ialah dua pelakon dari Studio Cathay Keris, Datuk Mustapha Maarof dan Wahid Satay manakala Aimi Jarr pula sebagai moderator.

Turut hadir Datuk Aziz Sattar, Zaiton, Hashimah Yon, Neng Yatimah, Hussien Abu Hassan, Mariani, Salmah Ahmad, Datuk A Rahman Hassan dan Mustapha Ton.

Mustapha berkata, beliau mengakui jatuh cinta pandang pertama apabila pertama kali melihat Latifah datang menemani ibunya berlakon dalam studio Cathay Keris.

“Masa itu saya kerja di konti dengan Kassim Masdor. Saya kenal dia masa datang ke studio untuk berlakon filem Dahlia dan masa itu umurnya dalam 14 tahun. Selepas berlakon filem itu, dia hilang begitu saja. Bila timbul, tahu-tahu dia ada di studio Shaw Brothers, dapat tawaran berlakon dalam filem Panggilan Pulau. Dia dapat watak utama. Dari situlah dia mula berjaya sebagai pelakon,” katanya.

Bagi Wahid Satay pula, beliau tidak dapat melupakan detik cemas apabila lancang (kapal layar) yang digunakan sebagai set utama dalam filem Lanchang Kuning arahan M Amin pada 1962 hampir menggilis Latifah.

“Dia (Latifah) sering dapat watak yang dahsyat. Tapi dia selalu ok. Apa yang pengarah suruh buat, dia ok saja. Ketika berlakon filem Lanchang Kuning, penggambarannya sering ditangguh hingga enam hari kerana asyik hujan selain setnya yang tidak siap.

“Tiba pada masa ditetapkan, dia baring di atas landasan kononnya untuk aksi dia digilis lancang. Apabila dia baring, tiba-tiba tali yang mengikat lancang putus, menyebabkan Nordin Ahmad dan pelakon tambahan lain menjerit, menyelamatkan Latifah.

“Kalau tidak, saya rasa badan dia tinggal separuh digilis kapal. Akibat kejadian itu, saya demam tiga hari, sebab terkejut dengan kejadian itu dan sebab saya sayangkan dia,” katanya.

Latifah pula semasa mengimbas kejadian itu berkata, peristiwa berkenaan memang tidak pernah dilupakan dan beliau memang sangat terkejut, lalu meminta pengarah menangguhkan selama sehari untuk penggambaran babak itu.

Bagaimanapun, itu semua tidak menjejaskan tanggungjawabnya sebagai pelakon. Bekerja dengan pelbagai pengarah menyebabkan beliau sudah ‘masak’ dengan kerenah dan pendekatan arahan masing-masing.

“Dalam filem Hang Jebat, pengarahnya Hussien Hanif sangat teliti dalam filem arahannya. Dia suruh saya masuk dalam kolam yang penuh dengan karbaid dan menyelam sehingga badan saja jadi gatal-gatal.

“Untuk filem Patong Chendana, pengarah M Amin suruh saya masuk dalam air kotor. Terpaksalah juga saya ikut. Apa nak buat kerana itu kerja kita. Ikut sajalah kehendak pengarah walaupun tak suka,” jelasnya.

Aimi Jarr yang memulakan program ini dengan mukadimah meleret-leret selain memberi peluang banyak pihak bercakap membuatkan tidak banyak yang diperkatakan Latifah sendiri mengenai pengalaman suka dukanya sebagai bintang filem terkenal.

Walaupun diakui mempunyai pengalaman dan hubungan rapat dengan seniman dan seniwati veteran, sebagai moderator, Aimi seharusnya lebih fokus kerana tetamu yang hadir hendak mendengar Latifah yang sepatutnya banyak bercakap.

Begitupun, Aimi sempat menyatakan P Ramlee hampir mengahwini Latifah tetapi dibatalkan selepas terlihat gambar pelakon itu terpampang di majalah. Ini diakui oleh Latifah.

“Dia tak jadi kahwin dengan saya mungkin selepas tengok gambar saya pakai baju mandi di sebuah majalah hiburan. Gambar itu diambil ketika saya bersama Saadiah dan Raja Hamidah sedang berkelah di pantai,” katanya.


Majlis ini diakhiri dengan serangkap pantun daripada Latifah yang dipetik daripada filem Gurindam Jiwa arahan M Amin pada tahun 1965 iaitu, “tuai padi antara nampak, esok jangan layu-layuan, intai kami antara nampak, esok jangan rindu-rinduan”.
-
-
-
-
-
-
-
-scroll bawah
-
-
-
-
-
-
-

          Mawi semasa zaman kayap dan semasa zaman kaya....opsss....sorry...silap picture!!


p/s okey lah...al fatihah buat artis lama yang meninggal
moga roh roh mereka dirahmati Allah.Aminn..




-

2 comments:

jerit kat sini

 
Top