Terkini ►
Hanya DiChina Lagi...:))

Hanya DiChina Lagi...:))

Maaf sekiranya gambar-gambar ini menyentuh sensitiviti masyarakat kita

Ni jimat kos namanya

ipod terbaru from cina

go to gaza melawan israel

kat mana-mana pun boleh rehat

adusss

yang ini..no komen...hehehe


hehehe
ops...hujan lebat mula melanda bumi Mersing...
Don't Try This at Home !

Don't Try This at Home !







Inilah contoh orang tua kejam yg menyiksa anak sendiri, ataupun memanfaatkan anak demi kepuasan diri sendiri.

Salam Malam Jumaat buat semua yang berkunjung
Air Tiba-tiba Menyembur di Tengah Mesjid

Air Tiba-tiba Menyembur di Tengah Mesjid


Ratusan warga memenuhi masjid BTN Ampi Permai, Polewali Mandar, Sulawesi Barat. Sebahagian warga mengambil air menggunakan jeriken atau galon, kerana percaya boleh menyembuhkan pelbagai penyakit. Tak jelas sumber airnya berasal dari mana tiba-tiba saja keluar melalui tingkat masjid. Sejumlah warga percaya, semburan air yang muncul di tengah-tengah masjid boleh menyembuhkan pelbagai penyakit kulit, meski belum melalui kajian saintifik. Semburan air yang tiba-tiba membanjiri masjid, muncul buat pertama kali betul-betul di tengah-tengah rumah ibadah itu.

Tegel masjid yang sebelumnya tampak rapi, terbongkar dan rawak-acakan. Bilangan titik air terus bertambah, hingga akhirnya seluruh tingkat masjid dipenuhi semburan air yang belum dikatehui asal usulnya. Semburan air yang muncul sejak warga akan beribadah solat Subuh di masjid itu, langsung menghebohkan warga BTN Ampi Permai. Warga dari luar kompleks BTN Ampi yang penasaran dengan munculnya semburan air itu pin berdatangan, selain para penghuni BTN Ampi sendiri. Sejumlah warga yang percaya air itu membawa berkat, berebutan mengumpulkan air menggunakan jeriken, galon, atau botol plastik untuk bekas penampungan.

Sejumlah warga dan anak-anak bahkan menyempatkan mandi di masjid. Anak-anak pun tampak bergembir dan bermain air di tengah dan pekarangan masjid. Irma, ibu rumah tangga di BTN Ampi, percaya air yang muncul di tengah-tengah masjid tidak hanya layak diminum seperti air biasa, tetapi juga diyakini boleh jadi ubat pelbagai penyakit seperti gatal- gatal, rematik. Meski belum terbukti secara ilmiah namun warga percaya air ini mujarab. "Airnya boleh diminum terus dan rasanya enak, lebih enak dari air bungkusan galon" ujar Irma. Irma juga yakin air ini boleh menyembuhkan peyakit, tak hairan jika ia lalu mengumpulkan air bukan untuk diminum tapi akan dijadikan ubat.

Sebahagian warga yang lain datang ke lokasi hanya untuk menyaksikan khabar yang kini mulai jadi buah bibir di tengah masyarakat Polewali. Dianggarkan, jumlah warga yang yang akan mendatangi lokasi akan semakin bertambah seiring makin tersebarnya khabar munculnya semburan air itu. Sejumlah warga di lokasi mengaku terkejut dan hairan air tiba-tiba muncul di tengah-tengah masjid padahal di lokasi tidak ada rangkaian paip PDAM.

Hingga kini kerajaan tempatan belum turun tangan untuk menyemak dari mana sal usul air yang tiba-tiba menyembur di tengah-tengah masjid. Kepala Kelurahan Takatidung, Polewali, Sudibyo, menyatakan, belum mengetahui asal usul air yang menyembur di masjid warga. "Bayka warga yang menhambil air. Saya sendiri tadi sempat minum dan mengusapkan ke badan yang terasa sakit. Alhamdullillah teres lebih ringan, "ujarnya

Surat Cinta Tertua di Dunia Berusia 4200 Tahun di Temui


Surat cinta tertua di Dunia yang pernah ditemukan berasal dari sekitar masa 2200 SM di lembah Niffer 150 km dari kota Baghdad, Iraq. Penemuan ini berdasarkan penggalian arkeologi sekitar tahun 1889 oleh Noah Kramer Profesor dari Philadelphia University.
Pada awalnya arkeolog menemukan sekitar 70 ribu artefak berbahasa Sumeria yang pada saat itu masih belum bisa diterjemahkan arti dari bahasa tersebut.

58 tahun setelah penemuan tersebut, sumerolog (ahli bahasa Sumeria ) terkenal didunia yang bernama Muazzez Longsor dan Hatice K?z?laybu mencoba menerjemahkan arti yang terkandung dalam artefak tersebut. Artefak tersebut berbentuk seperi plat terbuat dari batu. Bila melihatnya, sebagai orang awam termasuk TS kita tidak akan tahu maksud dan erti tujuan tersebut.

Surat dalam berbentuk artefak itu dibuat oleh seorang pendeta tinggi (High Priest ) bangsa Sumeria bernama Inanna yang ditujukan kepada Sang Raja yang sekaligus suaminya pada malam pernikahan mereka. Sudah menjadi tradisi bangsa Sumeria bahwa pada saat malam pernikahan sang istri akan membuatkan puisi cinta untuk sang suami.

berdasarkan penerjemahannya dari Sumerolog orang Turki tsb ke Bahasa Inggris adalah sebagai berikut:

Bridegroom, dear to my heart,
Goodly is your beauty, honeysweet,
Lion, dear to my heart,
Goodly is your beauty, honeysweet.
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.
Bridegroom, I would be taken by you to the bedchamber,
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.
Lion, I would be taken by you to the bedchamber.
Bridegroom, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey,
In the bedchamber, honey-filled,
Let me enjoy your goodly beauty,
Lion, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey.
Bridegroom, you have taken your pleasure of me,
Tell my mother, she will give you delicacies,
My father, he will give you gifts.
Your spirit, I know where to cheer your spirit,
Bridegroom, sleep in our house until dawn,
Your heart, I know where to gladden your heart,
Lion, sleep in our house until dawn.
You, because you love me,

Give me pray of your caresses,
My lord god, my lord protector,
My Shu-Sin, who gladdens Enlil’s heart,
Give my pray of your caresses.
Your place goodly as honey, pray lay your hand on it,
Bring your hand over like a gishban-garment,
Cup your hand over it like a gishban-sikin-garment.



lagi maksudnya:

Pengantin laki-laki, sayang untuk hatiku,
Kebaikan adalah ketampananmu, sayang,

Singaku, sayang untuk hatiku,
Kebaikan adalah ketampananmu, sayang
Engkau telah memikat hatiku,
Biarkanku berdiri, hingga hatiku bergetar disampingmu.
Pengantin laki-lakiku, ku kan dijemputmu menuju ke peraduan,
Engkau telah memikatku,
Biarkan aku berdiri gemetar disampingmu.

Singaku, ku kan dijemputmu menuju ke peraduan.
Pengantin laki-lakiku, biarkan ku membelaimu,
Belaian berharga ku lebih bernilai dari madu,
Hingga peraduan penuh madu
Biarkan saya menikmati keindahan dan kebaikanmu,

Singaku, biarkan aku membelaimu,
Belaian berharga ku lebih bernilai dari madu,
Pengantin laki-lakiku, Kau telah mengambil kesenangandari diriku,
Katakan pada ibuku, dan dia akan memberikan hidangan,
Katakan pada Ayahku, ia akan memberimuhadiah.
Ku tahu di mana saat menghibur semangatmu

Pengantin laki-lakiku, singgah dan tidurlah di rumah sampai fajar menjelang
Hatiku, ku tahu cara menggembirakan hatimu,
Singaku, tidur dan singgahlah di rumah sampai fajar menjelang.

Kau ada, karena kau mencintaiku,
Biarkan aku berdoa dengan belaianmu,
Dewa tuanku, tuanku pelindung,
Shu-Sin, yang Enlil gladdens hati,
Berikan saya berdoa belaian Anda.
Tempat semanis madu, dimana kita berdoa dengan meletakkan tanganmu di atasnya,

Angkat tanganmu seperti kain gishban
Tengadahkan tanganmu diatas kain gishban….

kini manuskrip dan artefak-artefak lainnya termasuk surat cinta tersebut disimpan dengan aman di Museum Arkeologi Istanbul, Turki

Percakapan Aneh Antara Iblis Dengan Rasulullah SAW


Diriwayatkan dari Mu’adz bin Jabal ra., dari Ibnu Abbas ra yang berkisah : Kami bersama Rasulullah saw di rumah salah seorang sahabat Anshar, dimana saat itu kami di tengah-tengah jamaah. Lalu ada suara orang memanggil dari luar, “Wahai para penghuni rumah, apakah kalian mengizinkanku masuk, sementara kalian butuh kepadaku.”

Rasulullah bertanya kepada para jamaah,“Apakah kalian tahu, siapa yang memanggil dari luar itu?”

Mereka menjawab, “Tentu Allah dan Rasul-Nya lebih tahu.”

Lalu Rasulullah saw menjelaskan, “Ini adalah iblis terkutuk – semoga Allah senantiasa melaknatnya. ”

Kemudian Umar ra meminta izin kepada Rasulullah sembari berkata, “Ya Rasulullah, apakah engkau mengizinkanku unuk membunuhnya?”

Beliau menjawab, “Bersabarlah wahai Umar, apakah engkau tidak tahu bahwa ia termasuk mahluk yang tertunda kematiannya sampai batas waktu yang telah diketahui (hari Kiamat) ? Akan tetapi sekarang silahkan kalian membukakan pintu untuknya. Sebab ia

diperintah untuk datang ke sini, maka pahamilah apa yang ia ucapkan dan dengarkan apa yang akan ia ceritakan pada kalian.”

Ibnu Abbas berkata : Kemudian dibukakan pintu, lalu ia masuk di tengah-tengah kami. Ternyata ia berupa orang yang sudah tua bangka dan buta sebelah mata. Ia berjenggot sebanyak tujuh helai rambut yang panjangnya seperti rambut kuda. Kedua kelopak matanya terbelah ke atas (tidak kesamping). Sedangkan kepalanya seperti kepala gajah yang sangat besar, gigi taringnya memanjang seperti taring babi. Sementara kedua bibirnya seperti bibir kerbau. Ia datang sembari memberi salam,

“Assalamu’alaika ya Muhammad, Assalamu’alaikum ya jamaa’atal- muslimiin,’ kata iblis.


Nabi menjawab, “Assalamu lillah ya la’iin (keselamtan hanya milik Allah, wahai mahluk yang terkutuk). Saya mendengar engkau punya keperluan kepada kami. Apa keperluan tersebut wahai iblis ?”



“Wahai Muhammad, saya datang ke sini bukan karena kemauanku sendiri, tapi saya datang ke sini karena terpaksa,” tutur iblis.

“Apa yang membuatmu terpaksa harus datang ke sini wahai mehluk terkutuk ?” tanya Rasulullah.

Iblis menjawab, “Telah datang kepadaku seorang malaikat yang diutus Tuhan Maha Agung dimana utusan itu berkata, `Sesungguhnya Allah swt memerintahmu untuk datang kepada Muhammad saw, sementara engkau adalah mahluk yang rendah dan hina. Engkau harus

memberitahu kepadanya, bagaimana engkau menggoda dan merekayasa anak cucu Adam, bagaimana engkau membujuk dan merayu mereka.

Lalu engkau harus menjawab segala apa yang ditanyakan Muhammad dengan jujur. Maka demi Kebesaran dan Keagungan Allah, jika engkau menjawab dengan bohong, sekalipun hanya sekali, sunguh Allah akan akan menjadikan engkau debu yang bakal dihempaskan angin, dan musuh-musuhmu akan senang.’ Wahai Muhammad, maka sekarang saya datang untuk menjawab apa yang engkau tanyakan dengan jujur.”

Rasulullah mulai melempar pertanyaan kepada iblis, “Jika engkau bisa menjawab dengan jujur, maka coba seritakan kepadaku,siapa orang yang paling engkau benci ?”

Iblis menjawab dengan jujur, “Engkau, wahai Muhammad, adalah orang yang paling aku benci dan kemudian orang-orang yang mengikuti agamamu.”


“Lalu siapa lagi yang paling engkau benci ?” tanya Rasulullah.

“Seorang pemuda yang bertakwa dimana ia mencurahkan dirinya hanya kepada Allah swt,” jawab iblis.

“Siapa lagi ?’ tanya Rasulullah.

“Orang alim yang wara’ (menjaga diri dari syubhat) lagi sabar,” jawab iblis.

“Siapa lagi ?” tanya Rasulullah.

“Orang yang senantiasa melanggengkan kesucian dari tiga kotoran (hadats besar dan kecil serta najis),” tutur iblis.

“Siapa lagi ?” tanya Rasulullah.

“Orang fakir yang senantiasa bersabar, tidak pernah menuturkan kefakirannya kepada siapapun dan juga tidak pernah mengeluh penderitaan yang dialaminya,” jawab iblis.

“Lalu darimana engkau tahu kalau ia bersabar ?” tanya Rasulullah.


“Wahai Muhammad, bila ia masih dan pernah mengeluhkan penderitaannya kepada mahluk yang sama dengannya selama tiga hari, maka

Allah tidak akan mencatat perbuatannya dalam kelompok orang-orang yang sabar,” jelas iblis.

“Lalu siapa lagi wahai iblis ?” tanya Rasulullah.

“Orang kaya yang bersyukur”

“Lalu apa yang bisa memberi tahu kepadamu, bahwa ia bersyukur ?”

“Bila saya melihatnya ia mengambil kekayaannya dari apa saja yang dihalalkan dan kemudian disalurkan pada tempatnya,”

“Bagaimana kondisimu bila ummatku menjalankan shalat ?”

“Wahai Muhammad, saya langsung merasa gelisah dan gemetar”

“Mengapa wahai mahluk terkutuk ?”


“Sesungguhnya apabila seorang hamba bersujud kepada Allah sekali sujud, maka Allah akan mengangkat satu derajat kemuliaan.

Apabila mereka berpuasa, maka saya terikat sampai mereka berbuka kembali. Apabila mereka menunaikan manasik haji, maka saya jadi gila. Apabila membaca Al Qur`an, maka saya akan meleleh seperti timah yang dipanaskan. Apabila bersedekah maka seakan- akan orang yang bersedekah itu mengambil kampak lalu memotong saya menjadi dua”

“Mengapa demikian wahai Abu Murrah (julukan iblis) ?”

“Sebab dalam sedekah ada empat perkara yang perlu diperhatikan : dengan sedekah itu Allah akan menurunkan keberkahan dalam hartanya, menjadikan ia disenangi dikalangan mahluk-Nya, dengan sedekah itu pula Allah menjadikan suatu penghalang antara dia dengan neraka dan akan menghindarkan segala bentuk bencana dan penyakit”

“Lalu bagaimana pendapatmu tentang Abu Bakar ?”

“Ia sewaktu jahiliyyah saja tidak pernah taat kepadaku, apalagi sewaktu dalam Islam”

“Bagaimana dengan Umar bin Khaththab ?”

“Demi Allah, setiap kali saya bertemu dengannya, mesti akan lari darinya”

“Bagaimana dengan Utsman ?”


“Saya merasa malu terhadap orang yang para malaikat saja malu kepadanya”

“Lalu bagaimana dengan Ali bin Abi Thalib ?”

“Saya berharap pada Allah untuk tak akan pernah dipertemukan olehnya”

“Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan ummatku berbahagia dan mencelakakanmu sampai batas waktu yang telah ditentukan”

“Tidak dan tidak mungkin, dimana ummatmu bisa bahagia sementara saya senantiasa hidup dan tidak akan mati sampai batas waktu yang telah ditentukan. Lalu bagaimana engkau bisa berbahagia terhadap ummatmu, sementara saya bisa masuk kapan saja melalui aliran darah dan daging, sedangkan mereka tidak melihatku. Demi Tuhan, sungguh saya akan menyesatkan mereka seluruhnya, baik yang bodoh maupun yang alim, yang awam maupun yang bisa membaca Al Qur`an, yang nakal maupun yang rajin beribadah, kecuali hamba-hamba Allah yang mukhlis (murni)”

“Siapa menurut engkau hamba-hamba Allah yang mukhlis ?”

Iblis menjawab dengan panjang lebar, “Apakah engkau tidak tahu wahai Muhammad, bahwa orang yang masih suka harta dan suka dipuji maka ia belum murni karena Allah. Sesungguhnya seorang hamba selagi masih suka harta dan pujian, sementara hatinya selalu bergantung pada kesenangan dunia, maka ia lebih taat kepadaku. Apakah engkau tidak tahu wahai Muhammad, bahwa cinta harta itu termasuk dosa yang paling besar ? kemudian cinta kedudukan adalah dosa besar juga.

Saya mempunyai tujuh puluh ribu anak, sedangkan tiap anak dari jumlah itu memiliki tujuhpuluh ribu setan. Diantara mereka ada yang saya tugaskan untuk menggoda ulama, menggoda para pemuda, menggoda orang tua. Anak-anak muda bagi kami tidak masalah, sedangkan anak kecil lebih mudah kami permainkan sekehendak saya. Diantara mereka juga ada yang saya tugaskan untuk menggoda orang yang tekun beribadah, menggoda orang yang zuhud. Mereka keluar masuk dari kondisi yang berbeda, dari satu pintu ke pintu lainnya, sehingga mereka berhasil dengan menggunakan cara apapun. Saya ambil dari mereka nilai keikhlasan dalam hatinya, sehinga mereka beribadah tidak karena Allah, sementara mereka tidak merasakan itu.

Apakah engkau lupa wahai Muhammad kisah seorang rahib yang berbuat ikhlas selama tujuhpuluh tahun, sehingga dengan do’anya ia bisa menyembuhkan penyakit ? Akan tetapi saya tak pernah putus asa menggodanya sampai ia sempat berbuat zina dan membunuhnya dan akhirnya ia mati dalam keadaan kafir. Itu semua berkat saya Muhammad. Kebohongan itu berasal dari saya, saya adalah mahluk yang berbohong pertama kali. Orang yang berbohong adalah temanku. Barangsiapa yang bersumpah atas nama Allah dengan berbohong maka ia kekasihku. Menggunjing dan mengadu domba adalah buah santapan dan kesukaanku. Kesaksian dusta adalah penyejuk mataku.


Barangsiapa bersumpah dengan menceraikan istrinya (talak) maka hampir tidak akan bisa selamat, sekalipun hanya sekali. Andaikan itu benar, yang karenanya orang membiasakan lidahnya mengucapkan kata-kata tersebut, istrinya adalah haram baginya. Kemudian dari pasangan itu menghasilkan keturunan haram. Sehingga semuanya masuk neraka gara-gara satu ucapan.

Wahai Muhammad, sesungguhnya diantara ummatmu ada orang yang menunda-nunda shalatnya. Ketika ia hendak menjalankan shalat maka saya selalu berada padanya dan menganggunya, “masih ada waktu, teruskan engkau sibuk dengan urusan dan pekerjaan yang engkau lakukan.’ Sehingga ia menunda shalatnya, dan kemudian shalat diluar waktunya. Akibatnya ia akan memikul dosanya kelak. Kalau saya kalah, maka saya akan mengirim kepadanya salah seorang dari setan-setan manusia yang akan menyibukkannya. Kalau saya masih kalah juga, maka saya diamkan sampai ia melakukan shalat. Ketika dalam shalatnya saya berkata `meliriklah ke kanan dan ke kiri’, akhirnya ia melirik. Maka pada saat itu wajahnya saya usap dengan tangan saya.

Wahai Muhammad engkau tahu kalau seseorang banyak melirik dalam shalatnya akan menanggung dosanya. Kalau dalam shalat ia mampu mengalahkan saya, sementara ia shalat sendirian, maka saya akan buat ia tergesa-gesa. Ia seperti ayam yang sedang makan, begitu tergesa-gesa. Kalau dalam shalat berjamaah, ia akan saya buat mendahului imam karena kepalanya saya tarik. Jika saya masih kalah juga, maka saya perintahkan meremas jemarinya sehingga bersuara, sesungguhnya ia termasuk orang yang bertasbih kepadaku. Kalau ia masih mempan juga, maka saya tiup hidungnya sehingga dia menguap. Saat itulah anak-anak saya masuk, dan ia makin rakus akan dunia dan berbagai perangkapnya.

Bagaimana ummatmu bisa bahagia wahai Muhammad, sedangkan saya memerintahkan orang miskin untuk tidak shalat, dan saya berkata padanya `shalat hanya kewajiban orang yang diberi nikmat’. Kemudian untuk orang sakit, akan saya buat ia terlena dengan salah satu ayat Allah, “………..dan tidak apa-apa bagi seorang yang sakit” (An Nur:61)”, padahal tidak apa-apa disini menyangkut tata cara normalnya, bukan tidak apa-apa untuk meninggalkan shalat. Sehingga ia merasa aman ketika meninggalkan shalat, padahal jika ia mati saat itu juga, ia termasuk orang yang kafir dan Allah sunguh akan memurkainya.

Bagaimana engkau merasa bahagia atas ummatmu wahai Muhammad, sedangkan saya bisa memurtadkan seperenam ummatmu ?”

Kemudian Rasulullah meneruskan pertanyaan, “Wahai mahluk terkutuk, siapa teman dudukmu ?”

“Orang yang suka makan riba”

“Lalu siapa teman dekatmu ?”

“Orang yang berzina”


“Siapa teman tidurmu ?”

“Orang yang mabuk”

“Siapa tamumu ?”

“Pencuri”

“Siapa utusanmu ?”

“Dukun, tukang sihir”

“Apa yang menyenangkan pandangan matamu ?”

“Orang yang bersumpah dengan talak”

“Siapa kekasihmu ?”


“Orang yang meninggalkan shalat Jum`at”

“Wahai mahluk terkutuk, apa yang menyebabkan punggungmu patah ?”

“Suara ringkik kuda untuk berperang di jalan Allah”

“Apa yang menjadikan tubuhmu meleleh ?”

“Tobatnya orang yang bertobat”

“Apa yang membuat hatimu panas ?”

“Orang yang beristigfar kepada Allah, baik siang maupun malam”

“Apa yang membuatmu merasa malu dan hina ?”

“Sedekah secara rahasia”


“Apa yang menyebabkan matamu buta ?”

“Shalat sunnah sebelum subuh”

“Apa yang dapat membuat pecah kepalamu ?”

“Shalat berjamaah”

“Siapa orang yang bisa membahagiakanmu ?”

“Orang yang meninggalkan shalat”

“Siapa orang yang celaka menurut engkau ?”

“Orang yang dermawan atas nama Allah”

“Apa yang menyita pekerjaanmu ?”


“Majelis Ta`lim”

“Bagaimana engkau makan ?”

“Dengan tangan kiri dan jemariku”

“Dimana engkau berteduh ketika panas ?”

“Di bawah kuku manusia”

“Berapa kebutuhan yang pernah engkau minta kepada Allah ?”

“Sepuluh macam”

“Apa saja itu wahai mahluk terkutuk ?”

“Saya meminta agar saya bisa berserikat dengan anak cucu Adam dalam harta dan kekayaan dan anak-anak mereka. Akhirnya Allah mengizinkanku berserikat dalam kelompok mereka. “Dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan berilah janji mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan kepada mereka melainkan tipuan belaka” (Al Isra’ : 64).


Setiap harta yang tidak dikeluarkan zakatnya, maka saya akan ikut memakannya. Saya juga ikut memakan makanan yang bercampur riba dan haram serta segala macam harta yang tidak dimohonkan perlindungan kepada Allah dari saya yang terkutuk. Setiap orang yang tidak memohon perlindungan kepada Allah dari setan ketika bersetubuh dengan istrinya, maka saya akan ikut bersetubuh.

Akhirnya melahirkan anak yang mendengarkan dan taat kepada saya. Begitu pula orang yang naik kendaraan dengan maksud mencari penghasilan yang tidak dihalalkan, maka saya adalah temannya. “Dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki” (Al Isra’ : 64)

Saya mohon kepada-Nya agar saya punya rumah, maka kamar mandi adalah rumahku. Saya mohon agar saya punya mesjid, akhirnya pasar adalah mesjidku. Saya mohon agar saya punya Al Qur`an, maka syair adalah Qur`anku. Saya mohon agar saya punya adzan, maka terompet adalah adzanku. Saya mohon agar punya tempat tidur, maka orang mabuk adalah tempat tidurku. Saya mohon agar diberi teman-teman dekat, maka orang yang menginfakkan hartanya untuk kemaksiatan adalah teman dekatku. “Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara setan dan setan itu adalah yang sangat ingkar kepada Tuhannya” (Al Isra’ : 27).

Rasulullah saw berkata kepada iblis, “Andaikan tidak setiap apa yang engkau ucapkan itu didukung oleh ayat-ayat dari kitab Allah tentu aku tidak akan membenarkanmu”

Lalu Iblis berkata lagi, “Wahai Muhammad, saya memohon agar saya bias melihat anak cucu Adam tetapi mereka tidak melihatku. Kemudian Allah menjadikanku bisa mengalir melalui aliran darah mereka. Diriku bias berjalan sesuai kehendakku kemana saja dengan cara apapun. Sesungguhnya orang yang mengikutiku lebih banyak dari orang yang mengikutimu.

Saya memiliki anak bernama Atamah (semoga Allah melaknatnya) . Ia akan kencing di mata ummatmu sehingga mereka tertidur dan akhirnya meninggalkan shalat Isya’. Andaikan tidak karenanya tentu manusia tidak akan tidur lebih dahulu sebelum shalat Isya’. Saya juga punya anak bernama Mutaqadhi (semoga Allah mengutuknya) , tugasnya membangkitkan keinginan umatmu untuk memamerkan harta dan kelebihannya, sehingga Allah akan memabatalkan 99 dari 100 pahala. Kemudian anak saya yang lain Kuhyal (semoga Allah mencelakakannya) dimana ia bertugas mengusapi celak mata ummatmu ketika berada di majlis Ta’lim dan ketika shalat Jum’at, sehingga dia tertidur dan tidak mendengarkan khathib sehingga hilanglah pahalanya.

Setiap kali ada perempuan yang keluar rumah, sesungguhnya ada ribuan pasukanku yang mengikutinya. Mereka ada yang duduk dipinggulnya, di buah dadanya, di bibirnya, di kukunya, dan dilain tempat yang membuat perempuan itu menarik secara dunia. Sehingga dia menabur maksiat yang siap diantap oleh para pemuda. Lain halnya dengan ummatmu yang berjilbab, tentu saya menggodanya tidak lewat cara itu, karena tubuhnya tertutup sangat sulit buat saya kalau masih menerapkan cara itu.

Wahai Muhammad, sebenarnya saya tidak bisa menyesatkan sedikitpun. Akan tetapi saya hanya bisa menganggu dan menghiasi, mengotori pikirannya dan menjanjikan janji-janji palsu.Seandainya saya memiliki kemampuan untuk menyesatkan, tentu saya tak akan membiarkan segelintir manusia di muka bumi ini masih sempat mengucapkan syahadat. Tidak ada lagi orang yang shalat dan puasa.

Sebagaimana engkau wahai Muhammad, tidak berhak memberikan hidayah sedikitpun kepada siapapun. Akan tetapi tugasmu sama dengan tugasku yaitu mengajak. Engkau adalah utusan dan penyampai amanat dari Allah. Andaikan engkau mempunyai kemampuan untuk memberi hidayah, tentu engkau tidak akan membiarkan segelintir kafir pun di muka bumi ini. Engkau hanyalah sebagaimana argumentasi (hujjah) Allah terhadap mahluk-Nya. Sementara saya hanyalah menjadi sebab celakanya orang.”


Lantas Rasulullah berkata kepada iblis, “wahai Abu Murrah (iblis), apakah engkau masih ingin bertobat dan kembali kepada Allah, sementara saya akan menjaminmu masuk surga.”

Iblis menjawab, “Wahai Rasulullah, ketentuan adanya aku adalah untuk mempertegas adanya engkau, begitu juga sebaliknya. Itulah hukum yang ditetapkan Allah dan aku menikmatinya. Ketentuan telah memutuskan dan qalam pun telah kering dengan apa yang terjadi seperti ini hingga hari kiamat nanti. Maka Maha Suci Allah yang telah menjadikan engkau sebagai tuan para Nabi dan khathib para penduduk surga. Sementara diriku dijadikan tuan orang-orang yang celaka dan khathib para penduduk neraka. Saya adalah mahluk celaka dan terusir. Ini adalah akhir dari apa yang saya beritahukan kepada engkau, dan saya mengatakan sejujurnya.”(V3/DZ)


M Dzoelay Ruslan
Seorang Kanak-kanak Di China Meninggal Kerana Minum Coca-Cola

Seorang Kanak-kanak Di China Meninggal Kerana Minum Coca-Cola


Seorang budak laki-laki di China terbunuh dan ibunya dalam keadaan koma, usai menenggak salah satu produk minuman buatan Coca-cola. Menurut hasil pemeriksaan, minuman itu mengandungi racun perosak atau racun serangga dalam kadar yang mematikan. Bocah berusia 10 tahun tersebut tewas setelah mengambil minuman berjenama Minute Maid Pulpy Super Milky. Minuman rasa strawberry tersebut dihasilkan dan dipasarkan di China oleh salah satu kilang minuman ringan yang paling terkenal, iaitu The Coca-cola Company.

Polis Bandar Changchun di Wilayah Jilin berkata, hasil ujian di makmal menunjukkan adanya racun perosak atau racun serangga dalam minuman tersebut. Namun belum disimpulkan, apakah racun tersebut dimasukkan dengan sengaja atau telah berlaku pencemaran. Yang jelas, kerajaan tempatan melalui seorang pegawai bernama Li menyatakan telah menarik produk minuman tersebut dari peredaran. Beberapa produk Coca-cola yang lain kemungkinan juga akan ditarik dalam masa terdekat ini, dengan alasan keselamatan. Dengan alasan yang sama, badan keselamatan makanan tempatan juga mengimbau warga yang terlanjur membeli produk minuman ini untuk tidak meminumnya.

Jika masih ada yang menyimpannya, maka diharapkan untuk menyerahkannya secepat mungkin kepada pihak berwajib. Sementara itu, seorang staff humas (hubungan masyarakat) Coca-cola Beijing bernama Wang Lei mengatakan bahawa syarikat tersebut telah merasa produknya sendiri. Setakat ini, hasilnya memuaskan dan tidak ditemui adanya rasa yang mencurigakan. "Seluruh produk selamat dan memenuhi standard," kata Lei dalam satu kenyataan, seperti dikutip dari Shanghai Daily, Khamis (1/12/2011).

Produk Coca-cola beracun setakat ini hanya ditemui di Kota Changchun, Provinsi Jilin. Produk yang sama hingga saat ini masih dijual di Bandar Shanghai, kerana produk yang dipasarkan di 2 bandar tersebut dikatakan memang berasal dari batch yang berbeza.

p/s hati-hati beli produk dari China

Ekspedisi Luka Palsu Oleh Para Pengemis...Jom Terjah!!!

Cara Membuat Luka Palsu di Kulit
Bahan-bahan yang diperlukan:

-Tinta merah (jika tidak ada dakwat merah pakai darah haiwan juga boleh)
-Lem putih (boleh digantikan lem fox)
-Tusuk gigi kecil(pencungkil gigi ler)
-Cotton bud

1. Pakai lem putih yang sudah disediakan untuk membuat kawasan yang ingin dibuat luka

2. Tunggu sampai lemnya kering

3. Gunakan tusuk gigi untuk membuat kawasan luka yang ingin kita buat

4. Gunakan span memoleskan lem putih tersebut

5. Gunakan sedikit tinta merah yang dioleskan pada daerah luar dari kawasan luka tersebut dengan cotton bud,

6. Gunakan cungkil gigi untuk menyebarkan lem agar menjadikan "luka palsu" kita terlihat real.

7. Isi dengan tinta merah di dalam daerah luka buatan

8. Ratakan isi tinta merah tersebut dengan tusuk gigi agar lebih kelihatan semulajadi

hehehe...dah siap pun?
er..korang jangan tak tahu ye,taktik ini juga digunakan oleh pengemis-pengemis moden zaman sekarang...so jangan tertipu..
Kahkahkah.....Lawak Tul Pepagi Nih...

Kahkahkah.....Lawak Tul Pepagi Nih...

Pegawai cukai minta rasuah dapat ular

LUCKNOW: Dua petani yang sudah bosan kerana asyik diminta memberi rasuah, bertindak membawa tiga beg berisi ular sebelum membukanya di sebuah pejabat cukai menyaksikan keadaan kecoh kerana kemunculan reptilia itu.

Mereka meminta rekod cukai tanah mereka di kampung berdekatan Narharpur, tetapi pegawai cukai menahan fail mereka selama beberapa minggu dan meminta rasuah.

Polis masih menjejaki petani itu yang dikenali sebagai Hukkul Khan dan Ramkul Ram. Khan adalah penjinak ular.
Kira-kira 40 ular pelbagai saiz dan spesies, termasuk sekurang-kurang empat jenis ular tedung berbisa menjalar di pejabat itu.

“Kehadiran ular itu menyebabkan kerani dan penduduk di dalam pejabat melompat ke atas meja atau bergegas keluar kerana ketakutan dalam kejadian di Basti, kira-kira 300 kilometer tenggara Lucknow,” kata pegawai negeri Uttar Pradesh, Ramsukh Sharma.

Tiada siapa yang cedera dalam kejadian petang kelmarin. Polis dan pegawai hutan kemudian menangkap haiwan itu. – AP
Bila Bini Luahkan,Laki Kenalah Ambik Perhatian!!

Bila Bini Luahkan,Laki Kenalah Ambik Perhatian!!


dear abang,

ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak
balik ke
kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang
mampu untuk bawa
anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan
bas.. abang jaga lah
diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada
perkara yang ingin
ayang luahkan disini...
kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k
barangkali..
sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari
ayang..
sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu
sejak abang beli 3
bulan yang lalu dah masuk 3 malam...
abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau
ngape?

harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran
yang ayah ayang
letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang
lebih mahal dari
harga kereta abang?

tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak
nampak
berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun
susah

sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam
aksesori abang beli
kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun
sekali pun susah..

kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena
jaga
maintainance..ayang nak dapat pi salon setahun sekali
pun susah..

kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make
up lawa-lawa
abang kata ayang tak sedar diri

kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100
setin pun ada,
ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak
kedua kita abang
kata ayang mengada-ngada

kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya
abang marah anak
macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh
abang gelak

paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam
kereta? abang jawab
takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena
curi??

ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa
atuk dengan nenek
depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang
calar takpe..
jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang
pi tak lama
sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak..
pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN
ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR


love,

ayang
Bersalin sambil berdiri.....Bagus ke?

Bersalin sambil berdiri.....Bagus ke?

Jika selama ini wanita bersalin dengan cara berbaring, di Peru lain pula ceritanya. Mereka mengubah tradisi dan percaya bersalin berdiri memiliki kelebihan tersendiri.
KEDUDUKAN berdiri semasa bersalin boleh mengurangkan tempoh proses kelahiran.

HAMIL anak yang ketujuh, Benigna Condori dengan tabah mengatur langkah selama berjam-jam melalui pergunungan Andes di Peru ke sebuah klinik kesihatan yang menggabungkan perubatan moden dengan amalan pribumi seperti bersalin berdiri.

Selepas lima kelahiran di rumah, Condori, 37, telah memutuskan untuk melahirkan dua bayi terakhirnya di salah sebuah daripada beberapa ratus klinik baru yang mula membenarkan wanita bersalin sambil berdiri dan bukan berbaring.

Harapan program itu ialah mengurangkan kadar kematian ibu ketika bersalin dengan menggalakkan wanita miskin, sebahagian besarnya masyarakat pribumi Peru untuk meletakkan diri mereka di bawah jagaan profesional.


BERSALIN boleh memberi kesan kepada jumlah oksigen yang diterima bayi.

Condori berkata, beliau tidak mahu mengambil sebarang risiko dan menjejak hutan pergunungan itu dirasakan lebih selamat berbanding bersalin di rumah.

"Saya di sini kerana saya kenal seorang wanita yang hampir meninggal dunia ketika bersalin.

"Bidan-bidan yang ada cuba untuk menyelamatkan beliau tetapi mereka tidak boleh berbuat apa-apa," kata Condori di sebuah rumah kelahiran yang terletak berhampiran pusat kesihatan di Cuzco, kira-kira 1,102 kilometer dari ibu negara, Lima.

Peru mempunyai populasi masyarakat pribumi yang besar, kebanyakannya di kawasan-kawasan Andes dan Amazon.
SEORANG ibu dan anaknya.

Kemiskinan yang melanda Amerika Selatan itu memberikan kesan tidak seimbang kepada komuniti-komuniti pribumi ini.

Tembikar-tembikar kuno dari pergunungan Andes menggambarkan wanita bersalin dalam kedudukan duduk atau ketika berdiri.

Kementerian Kesihatan Peru berkata, posisi kelahiran menegak boleh menjadi lebih baik kepada wanita dengan mengurangkan tekanan di uterus dan saluran darah yang besar yang mampu memberi kesan kepada jumlah oksigen yang pergi ke bayi.

Kedudukan duduk atau berdiri semasa bersalin juga mengurangkan tempoh proses kelahiran dan bersalin, menurut kementerian kesihatan, dan membenarkan si ibu melihat proses itu lebih baik berbanding ketika berbaring.

"Sains Barat tidak sedar mengenai keutamaan dan keperluan wanita, terutamanya yang tinggal di kawasan luar bandar yang melihat kelahiran sebagai satu cara semula jadi dan tidak berfikir perubahan kepada posisi bersalin menegak perlu dilakukan," kata kementerian itu dalam sebuah buku yang menjelaskan manfaat bersalin ketika berdiri.
PUSAT-PUSAT bersalin membenarkan ibu-ibu bersalin pada kedudukan yang lebih natural.

Amalan wanita bersalin ketika berbaring dilakukan untuk kemudahan para doktor, bukan ibu bersalin, kata penyokong kaedah kelahiran Andes.

Di Peru, sekurang-kurangnya 185 wanita meninggal dunia dalam setiap 100,000 kelahiran, kebanyakannya ketika bersalin di rumah mereka.

"Kadar kematian ibu di benua itu lebih rendah berbanding di sesetengah negara Afrika tetapi tidak bermaksud ia boleh diterima pakai," kata Edgar Ramirez, seorang wakil Tabung Kependudukan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA) di Peru.

Menjelang tahun 2015, kerajaan berhasrat untuk mengurangkan bilangan kematian wanita disebabkan oleh kehamilan kepada 66 peratus dalam setiap 100,000 kelahiran, sebahagiannya dengan menjadikan perkhidmatan kesihatan boleh dicapai dan bertolak-ansur dengan keperluan.

Peru telah membuka 390 rumah kelahiran sejak sedekad lalu di mana wanita daripada kawasan perkampungan boleh menetap secara percuma sementara menunggu untuk bersalin.

Tetapi bagi membolehkan pusat-pusat itu boleh melaksanakan tugas mereka, wanita-wanita tersebut perlu menggunakan kemudahan itu - mendapatkan mereka yang hamil untuk meninggalkan rumah untuk melahirkan anak adalah satu cabaran besar.

"Wanita Andes secara tradisional melahirkan anak mereka di rumah sambil dibantu oleh nenek, pasangan atau pun bidan.

"Mereka telah biasa dengan keadaan itu dan ini menjadikannya sukar untuk diubah," kata Ramirez.

Untuk menggalakkan wanita mengambil langkah untuk berubah, pusat-pusat kesihatan sedang membuat perubahan.

Di rumah-rumah kelahiran yang berhubung dengan pusat kesihatan, wanita boleh membawa ahli keluarga mahu pun haiwan sementara menunggu.

IBU-IBU bersama kelahiran baru anak mereka.

Sesetengah klinik menyajikan teh yang diperbuat daripada herba tradisional yang disediakan untuk membantu mencetuskan kelahiran.

Pusat-pusat tersebut membenarkan wanita mencangkung, duduk atau memakai skirt panjang ketika proses bersalin - satu lagi amalan biasa masyarakat Andes - dan bukan memakai gaun hospital.

Banyak klinik dicat dengan warna-warna lembut untuk membuatkan wanita itu berada lebih selesa dan seperti di rumah.

Maruja Caira, 35, melahirkan anaknya yang ketiga - seorang bayi lelaki - di pusat kesihatan berhampiran Cuzco.

Semasa bersalin, Caira berada dalam kedudukan separa berdiri. Dia berkata, pengalaman itu jauh lebih mudah berbanding ketika berbaring.

"Melahirkan anak saya di sini memberikan saya ketenangan," kata beliau sambil mendakap bayi lelakinya yang sihat. -

Reuters Life!
Demi Kembalikan Glasier, Lelaki Mengecat Gunung di Peru

Demi Kembalikan Glasier, Lelaki Mengecat Gunung di Peru

Untuk mengatasi kurangnya glasier di pergunungan Peru, seorang lelaki dan pasukannya mengambil pendekatan yang tidak biasa, iaitu mengecat pergunungan tersebut dengan menggunakan cat putih.

Daerah tersebut terlalu sejuk untuk tanaman tumbuh dan hidup, dan selalu bergantung pada ais yang menutupi pergunungan itu. Namun dalam masa beberapa tahun terkini, kurangnya es telah mencipta suatu cabaran besar bagi para gembala di kawasan tersebut. Dimana kurangnya es bererti tidak ada air untuk tumbuhnya rumput guna memberi makan haiwan ternakan mereka.


Eduardo Gold adalah pengasas Peru Glaciers, sebuah organisasi yang bertujuan untuk membawa es kembali ke pergunungan itu. Dimana Gold dan krunya sedang bekerja di ketinggian 5.000 meter di atas paras laut, mengecat pergunungan dalam projek untuk membawa glasier kembali.


eduardo gold

Walaupun banyak orang pesimis dan mencibir usahanya ini, namun Gold mempunyai teori sendiri di sebalik projek tersebut. Menurutnya, jika pergunungan yang gelap menyerap panas dari matahari, maka gunung yang berwarna putih akan mempunyai kesan sebaliknya, dan solusinya iaitu membuat gunung menjadi putih.

Dikutip dari Mail Online, Ia bersama pasukannya menggunakan kombinasi air dan pasir kapur untuk mengecat pergunungan menjadi putih, dalam usaha untuk menurunkan pergunungan.

Yang mengejutkan, rencana mereka ini nampaknya bekerja. Ketika Gold menguji suhu gunung yang di cat putih, menunjukkan perbezaan suhu di antara 10 hingga 12 celcius, bahkan ia mencari sebongkah ais yang terkubur.

"Komuniti ini berkaitan rapat dengan glasier. Begitu glasier ini lenyap, maka kehidupan mereka juga akan hilang. "Tuturnya kepada CNN.

"Ini adalah sebuah percubaan, mungkin ini tidak akan bekerja sama sekali. Namun melakukan sesuatu akan lebih baik daripada hanya berpangku tangan. Jika ada peluang untuk membawa perubahan mengapa mengabaikan itu?. "Tambahnya.

Glasier sangat penting bagi penduduk di kawasan pergunungan Peru, selain itu glasier juga berfungsi sebagai empangan alami untuk air yang mengalir ke sungai dan lembah-lembah di Peru.

Diketahui, saat ini, Gold dan pasukannya telah berjaya untuk menutup kawasan seluas 15.000 meter persegi. Dan tujuannya adalah untuk menutupi kawasan seluas 3 bilion meter persegi, atau setaraf dengan 500.000 padang bola sepak, yang akan menelan kos sebanyak 41,5 bilion dolar (Rp 380,5 trillion) dan akan memakan masa selama lima tahun.

eduardo gold

perrgghh...sanggup dia..
Bagi Gadis Ini,Kemalangan Itu Mengubah Segalanya

Bagi Gadis Ini,Kemalangan Itu Mengubah Segalanya

Jacqui, Berasal dari Austin , Amerika.


Bagaimana ? Cantik Kan ??



Pada Suatu Hari Dia Diajak ke Pesta Bersama Teman – Temannya, Sebenarnya Sang Ayah sudah menyuruh dia untuk pergi menggunakan Teksi, tapi dia lebih Memilih dengan menaiki kereta pribadi.

Hingga pada saat perjalanan
anpa disangka, kereta yang dipandunya mengalami kealangan,dilanggar kereta lain
Apa yang terjadi dengan jacqui ?

Keadaan Jacqui Setelah Mengalami Kecelakaan

60% Tubuh Jacqui Terbakar, Jari-Jarinya Hancur

Tak bisa menahan sakit, tak bisa menahan tangis

Si ayah setiap hari senantiasa slalu disamping Jacqui

Dialah yang melanggar jacqui, Reggie Stephey, 18 tahun, bintang pemain sepak bola di skolahnya.

Reggie mengaku melanggar Jacqui ketika Mabuk

Sekarang Dia dihukum 7 tahun dan denda $20,000

Don’t Be Sad Jacqui !We Always Beside And Support You

Inilah Jacqui Sekarang.. Tetap semangat menjalani hidup, walau terkadang orang di sekitarnya terutama anak-anak yang melihatnya, memanggilnya dengan panggilan ‘monster’, tetapi dia tidak pernah patah semangat..

“Don’t Drink and Drive”
Masyaallah...Cantiknya Perut Semut..Mari Sama-sama Lihat..

Masyaallah...Cantiknya Perut Semut..Mari Sama-sama Lihat..

Apa jadinya kalau semut makan makanan yang berwarna kuning? Ternyata perut semut ini ikutan berwarna kuning! Kita beri mereka makanan dengan warna yang lebih beragam maka kamu akan takjub melihat hasilnya.

Ketika Shameem melihat seekor semut yang berubah warna menjadi putih sehabis minum susu yang tercicir, ia segera memberitahu suaminya yang seorang ilmuwan, Mohamed Babu, 55.
Dr Babu lalu mencoba bereksperimen di halaman dengan memberi semut-semut ini makanan berupa gula yang berwarna-warni. Hasilnya ternyata sangat menakjubkan. Perut mereka yang transparan berubah warnanya sesuai apa yang mereka makan.


Beberapa semut mencoba mencicipi gula-gula dengan warna yang berbeda sehingga hasilnya perut mereka memiliki kombinasi warna yang menarik.
Gula itu diteteskan diatas alas paraffin sehingga titisan gula dapat mempertahankan bentuknya.
Dr Babu yang berasal dari Mysore, India selatan ini mengaku kesulitan untuk menangkap gambar artistik dari para semut yang sedang bersantap gula warna-warni ini.


"Saya benar-benar harus kerja keras untuk mendapatkan sebuah foto. Gerombolan semut ini biasanya sudah tidak terkontrol hanya dalam beberapa menit dan ketika tangan kanan saya memegang kamera, tangan kiri saya sibuk menyingkirkan semut-semut yang lain."
"Sekali saya kehilangan kesempatan, saya harus mencobanya di keesokan hari. Anehnya, semut-semut ini lebih memilih warna-warna terang, kuning dan hijau." ujar sang ilmuwan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaru