Terkini ►

Surat dari Nabi Muhammad SAW kepada Biarawan St. Catherine 's Monastery


Pada tahun 628 Nabi Muhammad SAW mengeluarkan Piagam Anugerah kepada biarawan St. Catherine Monastery di Mt. Sinai. Berisi beberapa klausul yang melingkupi aspek-aspek hak asasi manusia termasuk perlindungan bagi umat Kristen, kebebasan beribadah dan bergerak, kebebasan untuk menunjuk hakim-hakim dan menjaga property mereka, pembebasan dari wajib militer, dan hak untuk dilindungi dalam perang.

Image of Patent from Prophet Muhammad to the Christians of St. Catherine’s Monastery, Mt. Sinai

Berikut ini terjemahan dalam bahasa Inggris atas dokumen tersebut:

“This is a message from Muhammad ibn Abdullah, as a covenant to those who adopt Christianity, near and far, we are with them.

Verily I, the servants, the helpers, and my followers defend them, because Christians are my citizens; and by Allah! I hold out against anything that displeases them.

No compulsion is to be on them.

Neither are their judges to be removed from their jobs nor their monks from their monasteries.

No one is to destroy a house of their religion, to damage it, or to carry anything from it to the Muslims’ houses.

Should anyone take any of these, he would spoil God’s covenant and disobey His Prophet. Verily, they are my allies and have my secure charter against all that they hate.

No one is to force them to travel or to oblige them to fight.

The Muslims are to fight for them.

If a female Christian is married to a Muslim, it is not to take place without her approval. She is not to be prevented from visiting her church to pray.

Their churches are to be respected. They are neither to be prevented from repairing them nor the sacredness of their covenants.

No one of the nation (Muslims) is to disobey the covenant till the Last Day (end of the world).”


TERJEMAHAN:

Ini adalah pesan dari Muhammad ibn Abdullah, sebagai perjanjian bagi siapapun yang menganut Kekristenan, jauh dan dekat, bahwa kami mendukung mereka.

Sesungguhnya saya, para pelayan, para penolong, dan para pengikut saya membela mereka, karena orang-orang Kristen adalah penduduk saya; dan karena Allah! Saya bertahan melawan apapun yang tidak menyenangkan mereka.

Tidak ada paksaan yang dapat dikenakan pada mereka.

Sekalipun oleh para hakim-hakim mereka, maka akan dikeluarkan dari pekerjaan mereka maupun dari para biarawan-biarawan mereka, maka akan dikeluarkan dari biara mereka.

Tidak ada yang boleh menghancurkan rumah ibadah mereka, atau merusaknya, atau membawa apapun daripadanya ke rumah-rumah umat Islam.

Jika ada yang mengambil hal-hal tersebut,maka ia akan merusak perjanjian Allah dan tidak menaati Rasul-Nya. Sesungguhnya, mereka adalah sekutu saya dan mendapatkan piagam keamanan melawan apapun yang mereka benci.

Tidak ada yang dapat memaksa mereka untuk bepergian atau mengharuskan mereka untuk berperang.

Umat Islam wajib bertempur untuk mereka.

Jika ada perempuan Kristen menikahi pria Muslim, hal ini tidak dapat dilakukan tanpa persetujuan perempuan itu. Dia tidak dapat dilarang untuk mengunjungi gerejanya untuk berdoa.

Gereja-gereja mereka harus dihormati. Mereka tidak boleh dilarang memperbaikinya dan menjaga perjanjian-perjanjian sakral mereka.

Tidak ada dari antara bangsa (Muslim) yang boleh tidak mematuhi perjanjian ini hingga Hari Akhir (akhir dunia).

Pada tahun 1517, piagam asli diambil oleh Sultan Selim I dari Turki dan saat ini berada di Musium Topkapi di Istanbul, akan tetapi Sultan memberikan salinan atas piagam tersebut kepada para biarawan, dan melegalisir isi piagam tersebut.

Dari koleksi besar gulungan kuno dan modern yang diawetkan di perpustakaan biara, jelas bahwa Perjanjian Nabi, apakah asli maupun salinan, memberikan hak dan perlindungan bagi umat Kristen.

Video piagam tersebut dapat dilihat disini:
PROPHET MUHAMMED’s Letter to the Monks of St. Catherine Monastery from Haqqani OSMANLI on Vimeo.

Sumber:
http://st-katherine.net/en/index.php...d=20&Itemid=65
http://vimeo.com/8364895
http://www.islamic-study.org/saint_c..._monastery.htm
http://www.kaskus.us/showthread.php?t=10412086
File Under: Berita, News

Wallahuallam..
Kate Middleton Hamil Anak Kembar?

Kate Middleton Hamil Anak Kembar?

William - Kate

Kabar membahagiakan dari pasangan bangsawan Putera William dan Kate Middleton sempat santer terdengar. Khabarnya, isteri cantik sang pangeran sedang mengandung anak kembar.
Malangnya, khabar yang membuat banyak orang turut berbahagia ini akan disangkal oleh juru bicara Kate dan William . Sang juru bicara menyatakan bahawa khabar ini hanyalah omong kosong.

"Kalaupun khabar ini benar, kamilah yang akan mengumumkannya, bukan majalah gosip," jelas juru bicara salah satu pasangan dengan perkahwinan tab dongeng ini.

Kate dan William berkahwin April lalu, selepas mengumumkan pertunangan di bulan November. Sejak berkahwin, William sudah menegaskan bahawa mereka memang merancang punya momongan, setelah membereskan masalah lain.

"Saya rasa kami akan melakukan semuanya satu persatu. Kami akan menyelesaikan masalah perkahwinan dulu, baru momongan. Tapi yang jelas kami ingin membina keluarga," ujar William .

sumber:http://www.kapanlagi.com/
Tragis ,..!!! Beginilah Nasib Pengasuh Kanak-kanak, Keluarga Khadafi

Tragis ,..!!! Beginilah Nasib Pengasuh Kanak-kanak, Keluarga Khadafi

Shwygar Mullah masih merintih kesakitan saat menjalani rawatan di unit luka terbakar Rumah Sakit Tripoli, Libya, Selasa waktu setempat, 30 Ogos 2011. Pengasuh cucu pemimpin Libya Muammar Khadafi itu mengalami luka bakar serius setelah disiram air mendidih oleh salah satu menantu Khadafi. Wanita berusia 30 tahun itu adalah pengasuh anak yang bekerja di rumah Hannibal, salah satu putra Khadafi. Ia tak boleh menghindar saat isteri Hannibal, Aline, menyiramnya dengan air mendidih lantaran dianggap gagal menenangkan anak rewel. Wartawan CNN yang bertemu Mullah di bekas rumah mewah Hannibal.
Mengenakan topi dan kain penutup wajah, Mullah perlahan memperlihatkan luka bakar yang mengerikan di wajah dan sekujur tubuhnya. Melepuh dan merah. Wanita berbangsa Ethiopia itu datang ke Libya tahun lalu. Mengasuh dua anak Hannibal, awalnya semua berjalan lancar. Namun, memasuki bulan keenam seksaan mulai muncul. "Saya dibakar oleh Aline, dan hal yang sama terjadi lagi tiga bulan berikutnya dengan keadaan lebih serius," ujarnya. Dengan nada lemah, Mullah mengatakan bahawa Aline kehilangan kesabaran saat anaknya tak berhenti menangis. "Dia membawa saya ke bilik mandi, mengikat tangan saya di belakang, mengikat kaki saya, dan melakban mulut saya. Lalu, dia mulai menuangkan air mendidih di kepala saya," katanya. Setelah itu, Mullah dipaksa berdiri di luar rumah selama tiga hari. "Dia tidak akan membiarkan saya tidur, dan saya terus berdiri di luar yang sejuk tanpa makanan.

Dia juga mengancam akan melakukan hal serupa kepada kakitangan jika membantu saya," ujarnya. "Saya dipaksa menonton anjing makan, sementara saya ditinggal kelaparan." keluar Belatung Kengerian seksaan itu tampak di tubuhnya yang lemah dengan kulit hampir seluruhnya mengelupas. Di beberapa bahagian sudah kering, namun masih banyak yang masih basah. Cecair jernih pun tampak meleleh dari kulit kepalanya.

Bahkan sempat ada belatung keluar dari kepalanya. Mungkin lukanya membusuk kerana setelah kejadian pertama ia dikurung tanpa rawatan. Mullah pertama kali tiba di rumah sakit sekitar bulan Jun. "Setelah tiga hari merawat Mullah, mereka (kakitangan Hannibal) datang mengancam saya untuk menghentikan rawatan atau saya akan mendapat masalah," kata pengarah rumah sakit, Franka Ridha. Namun, di tengah-tengah ancaman, sejumlah pengawal di kediaman Hannibal diam-diam membawa Mullah kembali ke rumah sakit untuk mendapat rawatan lanjutan.
BILA JUMPE BOTOL BERTUTUP TEPI PANTAI,HATI-HATI BILA MEMBUKANYA....TAKUT KALAU-KALAU ADA............

BILA JUMPE BOTOL BERTUTUP TEPI PANTAI,HATI-HATI BILA MEMBUKANYA....TAKUT KALAU-KALAU ADA............

Wanita ini jatuh Cinta Pada Lelaki yang Menulis Surat Cinta Dalam Botol

Seorang wanita mencari botol yang mengandungi surat ketika berjalan di tepi pantai. Kini wanita itu mencari lelaki penulis mesej, kerana dianggap belahan hatinya. Alexandra Janica (25), mencari botol tersebut mengapung di pantai pada saat cutinya di Brzezno, Poland.

Di dalamnya hanya terdapat mesej yang sederhana bertuliskan, 'Pawel' berkata: "Aku ingin tahu adakah orang yang mencari surat ini sama kesepiannya seperti aku? " Kini Janica meminta bantuan media Poland untuk mencari lelaki yang diyakininya adalah belahan jiwanya. "Saya ingin sekali bertemu denga lelaki ini dan merenungkan kehidupan dan cinta bersamanya. Saya tidak boleh berfikir tentang perkara lain .

Hhhmm...seb baik surat....kalo jin??

Misteri Boneka Okiku, Boneka Aneh yang Rambutnya boleh memanjang

Boneka Okiku adalah salah satu boneka paling terkeal di Jepang (bahkan seluruh dunia), boneka ini terkenal bukan lantaran bentuknya, namun karena misteri yang menyelimutinya. Rambut boneka ini terus memanjang layaknya rambut manusia.

Seorang peneliti jepang bahkan mengungkapkan bahwa dari hasil uji forensik rambut yang ditumbuhkan boneka ini sama persis dengan rambut pada anak usia 10 tahun.

Nama Okiku ini diambil dari seorang anak yang sedang bermain dengan boneka dengan ukuran tinggi 40 cm, berpakaian kimono dengan mata hitam seperti manik-manik dan rambut yang lebat. Boneka Okiku telah ada di kuil Mannenji di kota Iwamizawa Prefektur Hokkaido sejak tahun 1938.

Awalnya boneka ini dibeli tahun 1918 oleh seorang pemuda bernama Eikichi Suzuki di sapporo, Di sana ia melihat sebuah boneka cantik Jepang dengan Kimono. Boneka ini dibeli Eikichi untuk adiknya yang berumur 2 tahun yang bernama Okiku, anak ini sangat menyenangi boneka ini dan memainkannya setiap hari.


Tapi sayang, Okiku meninggal tak lama setelah itu karena demam. Kemudian pada saat pemakamannya, Keluarga ingin memasukkan boneka ke dalam peti mati-nya tapi entah mengapa mereka lupa.

Keluarga gadis tersebut kemudian menempatkan boneka itu di altar rumah tangga dan berdoa untuk setiap hari dalam rangka memperingati Okiku.

Beberapa waktu kemudian, mereka melihat rambut mulai tumbuh. Menurut cerita ini merupakan roh dari gadis itu yang berlindung di dalam boneka itu.

Tahun 1938 keluarga Suzuki pindah ke shakalin, boneka Okiku akhirnya dititipkan di kuil Mannenji di Hokkaido. Menurut pendeta di kuil itu, boneka tradisional jepang selalu berambut pendek, dia juga membenarkan kalau rambut boneka Okiku terus memanjang, walaupun dipotong terus secara berkala, tapi rambutnya tumbuh terus.

Menurut kuil, boneka tradisional ini awalnya memiliki rambut dipotong pendek, tapi seiring waktu terus bertambah panjang sekitar 25 cm, hingga ke lutut boneka, meskipun rambut boneka ini dipotong secara berkala.

Hingga sekarang, tiap tahun di setiap tanggal 21 di bulan tertentu, di kuil Mannenji diadakan ritual pemotongan rambut sang boneka.


http://pangkalan-unik.blogspot.com/2011/07/misteri-boneka-okiku-boneka-aneh-yang.html

Melihat Lebih Dekat Proses Pembakaran Mayat Manusia

Sebelum dibakar, mayat dimasukan dulu ke sebuah mesin pendingin, sampai benar-benar layak untuk di bakar.

2. Setelah layak untuk dibakar, petugas akan memeriksa seluruh barang yang melekat ditubuh mayat. Kalau ada benda berharganya, nanti akan menjadi milik ahli warisnya / keluarga yang ditinggalkan.

3. Petugas mulai menyiapkan Oven pembakaran

4. Kita boleh lihat, sekarang proses pembakaran itu sedang berlangsung. Mayat dibakar dengan suhu di antara 1400 - 1800 darjah Fahrenheit.
5. Mayat yang dibakar, ternyata tidak semuanya langsung hancur menjadi abu, tapi masih dalam bentuk serpihan2 kaya gitu…. Beberapa tulang yang keras seperti tulang panggul, masih boleh dikenali.
6. Bila serpihan tadi berubah menjadi abu, maka ianya dimasukkan ke sebuah mesin penggiling khusus.
7. Sekarang, Abunya sudah siap untuk dikirim ke keluarganya.



Penjara Mewah Khusus Untuk Pembunuh dan Pemerkosa

dailymail.co.uk Inilah penjara paling berperikemanusiaan di dunia untuk para pembunuh dan perogol dengan bilik sel mewah bergaya Bansky + bilik mandi mewah dan tingkap tanja jeruji besi. Ini adalah penjara khusus para banduan yang paling berbahaya di Norway, dibina dengan kos sekitar £ 15jt (200 bilion ringgit) selama 10 tahun yang sangguo menampung sekitar 252 tahanan.

Penjara ini dipuji-puji sebagai penjara yang paling manusiawi di dunia. Pejabat Penjara mendakwa bahawa penjara yang luasnya mencapai 75 hektar ini akan menolong mengurangkan tahap kriminalisasi yang memang sudah sangat rendah di norwegia. Setipa sel peribadi dilengkapi dengan peti sejuk mini, TV skrin rata, bahkan bilik mandi mewah dan tingkap tanpa jeriji besi agar para tahanan lebih banyak menikmati sinar matahari.

Untuk setiap 12-15 sel tahanan terdapat dapur am dan kawasan lounge lengkap dengan meja kopi dan sofa- sofa selesa. Para tahanan juga dimanjakan dengan adanya pusat kebuharan (gym) lengkap dengan dinding panjat tebing buatan, sebuah studio mewah dan perpustakaan.

"Rumah" yang jauh dari rumah: Salah satu sel peribadi di penjara Baru Halden, Norway - yang nampaknya lebih baik daripada kebanyakan bilik asrama universiti

Bilik sel
Bilik mandi mewah di setiap sel peribadi di dalam penjara bernilai 200 bilion

Dinding Panjat Tebing buatan untuk menjaga kecergasan setiap tahanan terletak di bilik pusat kecergasan di pinggir sebuah padang bola indoor

Sebuah lukisan seni mural dengan harga £ 1 juta di laman penjara dibuat oleh dolk, seorang seniman jalanan Norway

Koridor dalam penjara - di mana setengah para penjaga adalah perempuan kerana diyakini dengan ini maka serangan akan menurun


Penampakan penjara dari luar yang secara semulajadi telah dibatasi dengan hutan yang mempunyai laluan jongging dan dua rumah untuk digunakan keluarga yang melawat tahanan selama 1 malam
Apa dah jadi Ac Mizal???

Apa dah jadi Ac Mizal???

AC Di Mana? AC Di Sini!!! Siapa yang tak kenal dengan AC Mizal, salah seorang artis yang berjaya dalam dunia hiburan dan dalam dunia perniagaan gelang ajaib nya. Beliau nie memang kaya sebab mempunyai 7 buah kereta mewah hasil dari kebijaksanaan beliau dalam perniagaan MLM nya itu. Semua kereta tersebut menelan belanja hampir RM100,000 setiap bulan. Tapi kereta mewah beliau tidak kekal lama apabila salah sebuah kereta mewahnya, iaitu Bentley telah ditarik oleh pihak bank.

Kereta beliau kena tarik bukanlah mengalami kerosakkan dan yang pastinya bila pihak bank upah KL Gangster tarik kereta dah tentu kereta tersebut mengalami hutang bulanan yang tertunggak. Kejadian tarik menarik nie berlaku di salah sebuah kompleks membeli belah di ibu negara. Malu woo!!! Orang ramai tengok, kalau kita orang biasa-biasa nie pun dah malu, apa lagi kalau yang bergelar artis dan hampir-hampir mendapat title Dato’ nie.

Mengikut sumber yang tidak berapa dipercayai, kereta mewah AC Mizal yang lain dalam proses senarai menunggu untuk ditarik oleh pihak bank.

sumber:Rilekslah.com
Lepas ni makin kayalah lagi orang Terengganu...

Lepas ni makin kayalah lagi orang Terengganu...

Telaga tiub keluar gas metana
PENDUDUK kampung menyalakan api daripada gas bawah tanah yang keluar dari batang paip di Kampung Padang Machang, Manir, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU – Seorang buruh terkejut apabila telaga tiub yang digali di belakang rumah seorang penduduk di Kampung Padang Macang, Manir dekat sini semalam mengeluarkan gas dipercayai metana.

Gas itu dikesan pada kedalaman 11 meter selepas Musa Omar, 48, membuat ujian terhadap air dalam telaga yang digali pada jarak kira-kira empat meter dari rumah pemilik tanah itu.

“Air itu berbau dan tidak sesuai digunakan.

“Selepas saya tarik batang paip yang dipacakkan di tapak telaga itu tiba-tiba keluar wap yang tidak berbau dan bunyi berdesir seperti gas,’’ ceritanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Katanya, kejadian itu satu kejutan kepadanya kerana inilah kali pertama ia berlaku selepas lebih 10 tahun dia bekerja sambilan mengambil upah menggali telaga.

Musa berkata, dia segera memanggil seorang rakan lalu mereka cuba menguji gas itu dengan menggunakan pemetik api dan mendapati ia terus disambar api yang terus bernyala selama beberapa jam.

Seorang penduduk, Ali Ibrahim, 56, memberitahu, kejadian seumpama itu pernah berlaku di kampung berkenaan sewaktu ada orang cuba menggali telaga tidak jauh dari tempat itu kira-kira 25 tahun lalu.

“Tetapi disebabkan takut mendengar bunyi macam gas bocor, dia menimbus semula lubang yang telah digalinya,” kata Ali.

sumber:Kosmo

p/s...pasni nak balik duk Trengganu lah....lalalala
Orang kata sama je apa aku rasa..

Orang kata sama je apa aku rasa..

ORANG KATA..
enjoy sementara muda,
hidup panjang lagi,
dah tua nanti tobatlah.

ATUK KATA..
orang muda hidup memang baru bermula,
tapi belum tentu masih panjang lagi,
entah esok lusa Izrail datang menjemput.

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
exams tu susah,
kena banyak sacrifice,
constant study..past year papers..etc..etc..etc..

ATUK KATA..
exams tu senang aje,
dah ada tarikh untuk diuji,
dah ada syllabus untuk diikut,
kalau ajal.. entah bila siapapun tak tahu,
byk pula tu peringkat ujiannya,
Munkar Nankir, Neraca Mizan, tayangan slide..

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
have fun on your birthday,
panggil kekawan and sedara mara,
berpartylah sepanjang malam,
make it a memorable one!!

ATUK KATA..
setiap hari jadi, kita semakin hampir,
hampir setahun dengan kematian,
setahun lagi diberi peluang utk beramal,
bertaubat..

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
kerja mesti sungguh-sungguh,
beli rumah besar, kereta mewah, makan lazat..
baru hati puas!

ATUK KATA..
ye ke hati dah puas??
dah cukup ibadah nak tempah kubur luas-luas?
dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
dah cukup zikir untuk santapan rohani?
dah cukup amal nak 'book' tempat Al-Firdaus?

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
successful people have a good time management,
ada bisnes di kl, new york, tokyo..
masih sempat berkempen utk pilihanraya,
masih sempat melepas lelah di disko dan karaoke,
masih sempat pasang perempuan 2-3,
baru orang boleh respect!

ATUK KATA..
setiap manusia dapat 24 jam dlm sehari,
tapi..
ada masa ke utk sujud di sejadah 5 kali sehari
semalam?
ada masa ke nak selak Al-Quran sekali seminggu?
ada masa ke nak jenguk ibu ayah di kampung,
sekali dalam seminggu, atau sebulan, atau setahun?

AKU RASA..
yup....tepat sekali
Biar betul Ni...Penampakan Jesus berdiri di atas awan

Biar betul Ni...Penampakan Jesus berdiri di atas awan

Fotografer amatir Luc Perrot tercengang ketika ia melihat bayangan tersebut saat ia berdiri pada ketinggian 2.000 kaki (600 meter) di atas puncak gunung Mafate, di Pulau Reunion.

Pria asal Prancis itu mendaki gunung untuk merekam video tentang pergerakan awan, pada 10 Juli tahun ini.

Namun ketika dia melihat dari kameranya, ia sangat terkejut melihat sosok putih berjubah yang berdiri di atas awan.

“Saat aku mendongak aku melihat bayangan mengambang di awan dan dikelilingi oleh pelangi.” tuturnya.

“Ini sangat mengejutkan saya. Ketika aku kembali menatap rekaman tersebut, itu memberi saya perasaan penampakan ilahi.”

Mafate adalah kawah gunung berapi terpencil yang sebagian areanya tidak dapat diakses, dan merupakan favorit pejalan kaki karena alamnya yang masih perawan.
Apparition: The figure, bearing an uncanny resemblance to Jesus with arms outstretched, floats on a cloud, with a crescent of light acting as a halo
Cloud forrmation: Photographer Luc Perrot says the figure is probably the result of a weather phenomenon known as the Brocken bow

[berita.manadotoday.com]
Jom,kita belajar memandu kat Kabul,Afghanistan  je la...

Jom,kita belajar memandu kat Kabul,Afghanistan je la...

This is a driving school in Kabul, Afghanistan. Well, at least they have it.





















Bila Lapar, 7 Ekor Anjing Ini Makan Majikannya

Bila Lapar, 7 Ekor Anjing Ini Makan Majikannya


Tujuh ekor anjing memakan tuannya hingga maut. Kejadian itu menimpa Andre Lumboga rakyat Perumahan Greenland, Batam Center, Batam, Provinsi Kepulauan Riau. Sebelum ini, anjing tersebut juga sudah memakan dua ekor anjing lain yang sekandang dengan mereka. Kepada Wartawan, Selasa 6 September 2011 Kapolsek Batam Kota Kompol Eriyana menjelaskan, diduga Andre dimakan peliharaannya kerana kelaparan. Sebabnya, Andre meninggalkan anjing tersebut selama 14 hari tanpa memberi makan. "Korban diketahui memelihara sembilan ekor anjing di rumahnya. Anjing tersebut ditinggal selama 14 hari tanpa diberi makan.
Kerana diketahui Andre berangkat ke Manado tarikh 14 Ogos 2011 dan pulang ke Batam 30 Ogos 2011 , "ujarnya. Sepulang dari Manado, lanjut Eriyana, Andre meletakkan beg bawaannya di depan dan langsung melihat perliharaan anjing di belakang. "Kerana kelaparan, anjing tersebut menyerang Andre. Kerana anjing tersebut tidak diberi makan selama 14 hari," katanya. Dari sembilan ekor anjing peliharaannya, Andre hanya diserang oleh tujuh ekor anjing. "Dua ekor lagi sudah mati duluan kerana dimakan oleh 7 ekor anjing lain. Jadi, saking laparnya, anjing tersebut juga memakan dua ekor anjing lain," terang Eriyana. Saking ganasnya, terang Kapolsek, kepala Andre hanya tinggal tengkorak saja.
Malah, kepala dan badannya sudah berpisah. "Tengkorak kepala ditemui di dapur, sedangkan tubuhnya berada di depan," sebut Eriyana. Tadi malam, katanya, apabila polis ke rumah korban, ketujuh ekor anjing tersebut juga cuba menyerang pegawai. "Kerana anjing terus menyerang, akhirnya kita lumpuhkan," katanya.


sumber:http://agoebanget.blogspot.com/

Buktinya Nabi Musa pernah membelah lautan

Masih ingatkah teman-teman dengan kisah mukjizat Nabi Musa yang membelah laut merah dengan tongkatnya? Jika salah satu diantara teman-teman yang menganggap kisah tersebut hanya merupakan dongeng belaka, sekarang mari kita simak tulisan yang saya uraikan dibawah ini...

Seorang Arkeolog bernama Ron Wyatt pada ahir tahun 1988 silam mengklaim bahwa dirinya telah menemukan beberapa bangkai roda kereta tempur kuno didasar laut merah. Menurutnya, mungkin ini merupakan bangkai kereta tempur Pharaoh yang tenggelam dilautan tsb saat digunakan untuk mengejar Musa bersama para pengikutnya.

Menurut pengakuannya, selain menemukan beberapa bangkai roda kereta tempur berkuda, Wyatt bersama para krunya juga menemukan beberapa tulang manusia dan tulang kuda ditempat yang sama.

Temuan ini tentunya semakin memperkuat dugaan bahwa sisa2 tulang belulang itu merupakan bagian dari kerangka para bala tentara Pharaoh yang tenggelam di laut Merah. Apalagi dari hasil pengujian yang dilakukan di Stockhlom University terhadap beberapa sisa tulang belulang yang berhasil ditemukan,memang benar adanya bahwa struktur dan kandungan beberapa tulang telah berusia sekitar 3500 tahun silam, dimana menurut sejarah,kejadian pengejaran itu juga terjadi dalam kurun waktu yang sama.

Selain itu, ada suatu benda menarik yang juga berhasil ditemukan, yaitu poros roda dari salah satu kereta kuda yang kini keseluruhannya telah tertutup oleh batu karang, sehingga untuk saat ini bentuk aslinya sangat sulit untuk dilihat secara jelas. Mungkin Allah sengaja melindungi benda ini untuk menunjukkan kepada kita semua bahwa mukjizat yang diturunkan kepada Nabi2-Nya merupakan suatu hal yang nyata dan bukan merupakan cerita karangan belaka. Diantara beberapa bangkai kereta tadi, ditemukan pula sebuah roda dengan 4 buah jeruji yang terbuat dari emas. Sepertinya, inilah sisa dari roda kereta kuda yang ditunggangi oleh Pharaoh sang raja.
Sekarang mari kita perhatikan gambar diatas, Pada bagian peta yang dilingkari (lingkaran merah), menurut para ahli kira-kira disitulah lokasi dimana Nabi Musa bersama para kaumnya menyebrangi laut Merah. Lokasi penyeberangan diperkirakan berada di Teluk Aqaba di Nuweiba. Kedalaman maksimum perairan di sekitar lokasi penyeberangan adalah 800 meter di sisi ke arah Mesir dan 900 meter di sisi ke arah Arab. Sementara itu di sisi utara dan selatan lintasan penyeberangan (garis merah) kedalamannya mencapai 1500 meter. Kemiringan laut dari Nuweiba ke arah Teluk Aqaba sekitar 1/14 atau 4 derajat, sementara itu dari Teluk Nuweiba ke arah daratan Arab sekitar 1/10 atau 6 derajat

Diperkirakan jarak antara Nuweiba ke Arab sekitar 1800 meter.Lebar lintasan Laut Merah yang terbelah diperkirakan 900 meter. Dapatkah kita membayangkan berapa gaya yang diperlukan untuk dapat membelah air laut hingga memiliki lebar lintasan 900 meter dengan jarak 1800 meter pada kedalaman perairan yang rata2 mencapai ratusan meter untuk waktu yang cukup lama, mengingat pengikut Nabi Musa yang menurut sejarah berjumlah ribuan? (menurut tulisan lain diperkirakan jaraknya mencapai 7 km, dengan jumlah pengikut Nabi Musa sekitar 600.000 orang dan waktu yang ditempuh untuk menyeberang sekitar 4 jam).

Menurut sebuah perhitungan, diperkirakan diperlukan tekanan (gaya per satuan luas) sebesar 2.800.000 Newton/m2 atau setara dengan tekanan yang kita terima Jika menyelam di laut hingga kedalaman 280 meter. Jika kita kaitkan dengan kecepatan angin,menurut beberapa perhitungan, setidaknya diperlukan hembusan angin dengan kecepatan konstan 30 meter/detik (108 km/jam) sepanjang malam untuk dapat membelah dan mempertahankan belahan air laut tersebut dalam jangka waktu 4 jam!!! sungguh luar biasa, Allah Maha Besar.

Roda Kereta Firaun


Penyelam yang menemukan Bangkai kereta dan roda


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Terbaru