Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2011

Apabila lelaki merajuk...wahahaha...wahahaha

Imej
Merajuk sering dikaitkan dengan wanita yang sememangnya dilahirkan dgn nilai sensitip yang lebih berbanding lelaki.Kadang2 sebab yang remeh temeh boleh menjadi sebab rajuk yang panjang.
Jika tak kena gaya,jenuh juga pasangannya hendak memujuk.A/bila semua strategi memujuk tidak menjadi,keadaan masih juga tidak berubah...pasti lama kelamaan akan menimbulkan kebosanan.

Itu hal wanita,bagaimana pula halnya jika lelaki yang merajuk?
Pada lelaki wanita merajuk kerana hal2 yang kecil..manakala lelaki merajuk kerana perkara yang besar.Benarkah begitu??Bagaimanakah caranya memujuk lelaki supaya rajuknya tidak berpanjangan??
Any idea????

Isteri tangkai jering VS suami kedekut

Imej
Seorang sahabat lelaki, berstatus suami dan bapa kepada dua orang anak yang baru bersekolah, merungut mengenai sikap isterinya yang dikatakannya ‘tangkai jering’, yang sikit-sikit semuanya minta suami belikan.

“Padahal isteri aku tu kerjanya boleh tahan, gajinya lebih kurang gaji aku juga, tetapi duitnya semuanya dia simpan. Masuk bank sana, bank sini, simpan dalam ASB, melabur amanah saham dan beli barang kemas,” rungutnya lagi.

“Bengang juga aku, duit aku langsung tak bersisa. Segala-galanya guna duit aku. Ðuit rumah, duit kereta aku bayar, yuran belanja sekolah anak-anak, air, api, makan pakai seisi rumah, hatta pakaian dalam dia pun semuanya korek dari poket aku,” sambungnya lagi dengan wajah kusutnya.

“Kalau aku tengah sesak, nak minta pinjam sikit punya susah. Soalan dia mengalahkan pegawai bank, disoal-siasat itu ini. Itupun belum tentu dapat. Kalau dapat, kenalah ikhtiar cepat-cepat bayar. Kalau tidak, mahu setahun diungkit-ungkitnya fasal hutang aku tu,” rungutnya lagi.

Hemm…

Menangani suami kedekut.

Imej
Anda tentu pernah mendengar sebuah kisah yang pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW, seorang isteri yang bernama Hindun binti Utbah bin Rabi’ah datang mengadu kepada Baginda SAW, “Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang suami yang kedekut. Bolehkah aku mengambil sebahagian hartanya untuk keperluan keluarga kami?” Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Tidak mengapa engkau mengambil sekadar keperluanmu dengan cara yang makruf.” (Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari no. 2460)

Apabila suami enggan membayar nafkah untuk penggunaan keluarga, dia dikira sudah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Cukuplah seseorang itu dianggap berdosa apabila suami yang mensia-siakan orang yang menjadi tanggungannya.” (Hadis riwayat Abu Daud dalam Sunan Abu Daud, no. 1442)


Langkah penyelesaian yang perlu diambil isteri :
1. Menasihati suami

Sebagai langkah permulaan bagi mencari solusi terhadap polemik ‘suami abai tanggungjawab’ atau su…

Silap pilih ubat??

Imej
Berhati2 memilih produk kesihatan,
bukannya sesuai untuk anda!!!
Silap pilih ubat,tubuh jadi semakin bulat..
(er..saja je nak ingtkan aku..)


Melihatkan pd iklan2 yg diuar2kan..sepnjg 24jam,
ada banyak produk dan dan rawatan utk membantu mengurangkan lemak.
Memang harganya mahal,tpi kesannya mmg ada.utk tubuh yg ramping menawan
wanita tidak kedekut utk mengeluarkan belanja...
(errr...mcm aku le jugak)
Syabas!!!

Ada kwn aku kata..
"Dulu aku pakai XL...sekarang dah tukar L.Hebat kan?"
Tapi itu beberapa bulan dulu..sekarang lain citernya.
Senyuman yg ceria suatu ketika dulu dah berubah menjadi suram.
Maka jgnkan dia,aku pun naik cuak sama..
Jadi aku buat kesimpulan sendiri..
diet sendiri lebih baik..
bersertakan senaman..
...Peace.....

No story.....

Imej
Ari ni x de pe nak citer..
cuma m lm tadi msa tgh syok2 merempit..
ada mesej..
bila aku lihat..
aduss..x nampak...

bunyi lagi kali ke2..
pun x nampak gak...
halus bebeno tulisannya..
bila sampai umah..terus on henpon..tgk mesej
dari sape agaknya...

nama x de..tapiiii...
Alamak!!!!dia tulis A"rab daaa...
maksudnya..
Salam...saya sayang kat awak...
hhhhmmm...sapelah tu...
"nyamuk kot?"...

curik dari gugel je ni...

borak kosong: Mengucup tangan ketika bersalam

borak kosong: Mengucup tangan ketika bersalam: "Mengucup tangan orang -orang tertentu sememangnya berlaku di zaman Rasulullah SAW.Sekiranya perbutan tersebut bertujuan untuk memuliakan se..."

Itu pun salah aku juge ke??

7.05 pagi-lepas jew anto Mimi skolah
terus gi umah Norkamawati...kwn aku..
anto barang skek..Cam biasa masuk jalan Bayam..
terus tuju umah dia..kaler beige...

Ingat malas nak turun dr moto...hon hon jew..
Aik..lampu nyala..senyap jew..x de orng ke??
X pe la..turun je la...bg salam...sunyi..
salam lagi...senyap...aku tolak sikit pintu.
Haaa...x kunci pun..masuk je la..
mesti ada kat dapur ni..bolehla aku sergah sikit..
lagipun lama x dgr dia melatah..

Aku masuk..sampai ruang tgh..
Ehhh...sofa baru...wahh..x kabo pun beli sofa baru..
Tiba2 jew..kluor le sorang lelaki
Pakai tuala mandi jew..
aku tengok dia...
dia tengok aku....
atas bawah dia tengok..
hatiku berkata2..
rupa laki dia lain.
takkan berlaki baru kot..

Aku tanya lelaki tu..
Wati ada umah??
Dia kata..ni bukan umah Wati..
Hah???!!!!..aku salah masuk umah daa..
rupanya umah Wati dah tuko kaler..
Dulu beige..ni ijau pulak..
Tu la masaalahnya kalo duk taman perumahan ni..
Hhhmmm.....Tu pun aku yang salah ke???

P/S seb baik aku x…

Melalui detik paling sukar dalam hidup

Imej
Setiap detik yg kita lalui
hidup kita umpama ombak yang merentasi lautan.
Adakalanya begitu tenang tanpa gelora,
namun satu waktu berubah menjadi ombak gadang..
mampu membadai apa saja.

Kadangkala kita terpikir..
ia mungkin kerana sifatnya ombak.
tetapi jika diperhalusi..
rupanya keganasan ombak bukanlah hanya
disebabkan sifatnya ombak...
tetapi pengaruh alam yg mula berubah...



Begitulah liku kehidupan
yang kita lalui selama ini.
Kita perlu melalui keukaran hanya dgn kerana
itulah barulah kita tahu
ertinya kegembiraan.

Kita perlu mengharungi masaalah
kerana darinya kita belajar
untuk menjadi lebih matang.

nobadi..nobadi

lalalalalalala

nobadi..nobadi batchuuu
layan lagu korea..
chewah..chewahh

Usah terperangkap dalam kepura-puraan

Imej
Barangkali anda pernah mendengarnya..
Begini katakan;
Anda cuma seorang wanita biasa2 jew..
surirumah atau keje kat pejabat..

Penampilan anda sederhana,biasa2 juge..
tidak gemar/pandai bergaya..
dan selalu merendah diri..

Katakan dalam satu majlis..
anda bertemu dgn beberapa wanita
yang kelihatan amat bergaya,anggun,melaram dgn fesyen terkini.
Pendek kata serba serbi amat
menyenangkan sesiapa yg memandang.

Dalam kelompok tersebut..anda rasa diri amat kerdil
terlalu naif dan anda merasakan
mahu melarikan diri jauh2 dari mereka..

Padahal mereka melayan anda dgn begitu baik sekali..
Kenapa jadi cenggitu???
Benarkah anda rasa rendah diri bila berdampingan dgn mereka?

Sebenarnya penampilan diri anda yang anda bawa itulah
gambaran diri anda sebenarnya..
Anda tidak harus berpura2 demi utk dilihat
sepadan atau setanding mereka...

Bukankah penampilan anda
selama ini buat anda selesa walau dimana anda berada?
Tiada sesiapa yg memaksa anda mengikut
langkah mereka krn
anda adalah diri anda....

U…

Apakah harta termahal milik seorang manusia?

Imej
Akan ada yang berkata..
harta termahal miliknya..
adalah keter sport,
atau rumah banglonya...

Ada yang lebih bijak akan berkata
kesihatan yang baik adalah
harta yang termahal buat dirinya..
Ada yang lebih bijak lagi akan berkata
keluarga adalah harta
yang termahal miliknya..

1001 jawapan akan kita peroleh..
cuma jawapan yang terbaik
pastilah diukur kpd nilai harta itu
dr kacamata Islam.

Kekayaan yang dimaksudkan...
ialah kekayaan harta
Harta yang dimanfaatkan ke jalan2 kebajikan.
Sehingga mampu dimanfaatkan oleh orangramai.
Ianya adalah harta termahal
yang mampu menyelamatkan
manusia didunia dan akhirat..


Harta yang hanya disimpan,
tidak mampu menyelamatkan tuannya...


ETON????....Sape tu???

Siapa Eton???..
aku tak kenal siapa2 namanya Eton..
aku x de sedara yang namanya Eton..

Jadi...aku minta..
jgn tanya aku
tentang Eton..
maaf...aku tak tahu!!!!

P/S...nak gaduh sekejap je
nak berbaik makan masa..
ada yg samapai bertahun2
baru pulih..
sekali hati terasa...

Seandainya masa boleh diundur...

Imej
Masa terus berlalu...
dari zaman kanak2,remaja..
dan kini menempuh usia matang..
Dunia terus berputar...
macam gasing..

Pelbagai cerita pahit maung,suka duka
telah kutelan..

Berangan-angan x usah citerlah..
tpi sekadar angan-angan jew..
aaaahhhhh...alangkah...

Hhhmmm...rumah impian jew...
Ah..jangan nak mimpi beli umah cenggini
nak beli tiang pun aku tak mampu...

Sikaya yang kaya

Imej
Sikaya didunia,hartanya banyak....
gedung besar dengan aneka isinya
,mungkin miliknya.
Apa-apa kehendaknya...
mereka boleh mendapatkannya..

Ceruk dunia mampu dilewati..
pakaian termahal dengan
segala perhiasannya...
mampu mereka sarungkan kebadan..
Kenderaan mewah mampu mereka naiki




Zahirnya kekayaan memang menjadikan manusia
mampu bahkan sentiasa menikmati hidupnya
dengan penuh nikmat.
Direguk semahunya,
selagi terdaya,selagi terlarat.


Sikaya perlu insaf..
harta dan kekayaan adalah
titipan Tuhan buat mereka mengawalnya..
Dalam bahasa lain..
ia adalah beban,ia bukan sekadar gah pd nama..
tetapi diikuti dengan pelbagai tanggungjawab.

Ingatlah...al-mizan sentiasa menanti kita diakhirat..
Disana setiap sen akan ditanya...
dari mana datangya...
dan kemana pula ia dihabiskan..Wallahuallam..


Dan aku tetap aku....seadanya..

Pelbagai gambar Tsunami di Jepun 2011

Imej
Negara kita juga sedang dilanda gempa. Sedang dilanda tsunami. Lihatlah apa yang sedang berlaku di sekeliling kita. Apa yang sedang kita lakukan? terlalu banyak kemungkaran. Terlalu tinggi kesombongan. Tetapi kita masih tidak mahu menyedari. Kita sedang tenggelam dalam tsunami kesesatan. Kita masih mencipta hukum sendiri. Halal haram tiada dipeduli. Fitnah adu domba jadi sebati. Kuasa digilai. Wang ringgit dipuja puji. Arak judi menjadi-jadi. Fatwa ilmuan tidak didengari. Para ulamak dihina dicaci. Apa lagi yang kita perbuat sehari demi sehari makin menyasari fitrah dan hukum Ilahi.

Bila kiamat menghampiri kita

Imej
sebuah kiamat kecil

KUALA LUMPUR – Kekerapan kejadian gempa bumi sejak beberapa tahun kebelakangan ini dipercayai mengakibatkan kedudukan titik gempa di Sumatera, Indonesia beralih dan semakin menghampiri Malaysia.

Pakar geologi, Profesor Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hasan berkata, beliau tidak menolak kemungkinan itu kerana titik gempa biasanya akan mengalami pergerakan sebanyak satu sentimeter setahun jika gempa bumi kerap berlaku di sesebuah kawasan.

Beliau berkata, hakikat tersebut terbukti apabila penduduk negara kini semakin kerap merasai kesan gegaran gempa bumi yang berlaku di negara-negara sekitar rantau ini berbanding sebelum ini.

(copy paste dr KOSMO)

Bila Kiamat..? Hanya Allah SWT Yang Maha Tahu. Kita hanya tahu lewat tanda-tanda akan datangnya hari Kiamat itu. Pada manuskrip peninggalan suku Maya yang tinggal di selatan Mexico atau Guatemala yang dikenal menguasai ilmu Falak, disebutkan bahwa kiamat akan terjadi pada 21 Desember 2012. Disebutkan juga pada waktu itu akan m…

Lempeng VS tempeleng

Imej
curik dr gugel-lempeng


pun dr gugel-tempeleng



Lempeng dan tempeleng....
Dua perkataan berbeza maksud namun sebutannya hampir sama..

Apa hubung kait antara kedua2nya??
Mudah jew..
Nak tahu???
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Orang yang kene tempeleng/tampar/lempang
masih boleh memakan lempeng ketika lapar...


P/s...pagi ni nak gi cari lempeng r..
lama tak bedal...

APAM BUTTER (191210)

Imej
Hari ni nak layan resepi je la...
nampak cam sedap jew...
semua ni ambik dr blog ROSES_Leo09
.....TQ.....

Resepi

Bahan-bahan

Bhgn A
1 cawan gula
1 cawan air
250gm butter

Bhgn B
3 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung
1 tin susu cair
2 tsp soda bikarbonat

Cara-cara
1- Bhgn A : Gula masak dengan 1 sudu besar air hingga hangus.
Kemudian masukkan baki air & butter
2- Bhgn B
2-a : Telur dan gula dipukul hingga kembang
2-b : Masukkan tepung kemudian susu cair
2-c : Masukkan Bhgn A dan kacau rata
2-d : Minyakkan cawan lompang dan panaskan dalam kukusan
2-e : Tuang adunan 3/4 penuh dan kukus selama 20minit dan angkat

Semoga lebih baik

Imej
Harap2 hari ini merupakan hari yg lebih baik dari ssemalam..
Semalam adalah 1 hari yg amat2 meletihkan..
balik keje mmg aku dah rasa semacam..
letih dan amat2 letih..
maybe beban keje yg semakin bertambah..


Jadi hari ini aku ingt nak wat keje
biasa2 jew..
seadanya...
nak rehatkan minda..
nak relak2.....
I hope so....
p/s....thanks for the new followers

Bila aku berchatting...

Semalam aku buka ruangan chatting di FB..
bukan ape,sekadar nak bg peluang pd member2..
seandainya ada apa2 pesanan...

Akhirnya Anjang Mark masuk chatt ngan aku...
cam biasa...mmg lawak giler bila sembang2 ngan dia..
dan...
ada katanya dia pun nak wat blog gak..
sbb utamanya ialah
jeles tgk aku ada blog..
dan tujuan utama dia berblog...
sbb nak kutuk2 aku...
wahhh...syahdunya...

dan blog yg bakal dibuatnya
akan di beri nama..
abgdisebalikjamban.blogspot.com...
hhhmmm....
cepat le Anjang...
aku pun dah tak sabau nak serbu blog ko nih...:P

Dalam diam aku mencintaiMU

Ya akhi...
Lebih baik engkau diam dalam CINTA..
Kerana yang JANTAN adalah yang diam...

Sama seperti Saidina Ali...
dalam diamnya ia mencintai Fatimah..
dalam diamnya...
dia tak ingin membuat Fatimah terhina...
namun dalam diamnya...
dia memuliakan Fatimah....
dalam diamnya..
dia tak ingin menjerumuskan Fatimah pada api Neraka..
namun dalam diamnya..
dia telah menyelamatkan Fatimah...

Ya akhi...
dari sinilah kita harus belajar...
apa yang harus dilakukan...
jika kita sedang jatuh CINTA...

DIAM...
adalah cara untuk memuliakan orang yang kita cintai...
walaupun degup jantung menjadi cepat disaat bertemu dengannya...

DIAM...
adalah cara untuk menyelamatnya dari Api Neraka...
walaupun kita tahu bahwa rindu telah mengharu biru...

jadi DIAM lah ketika kita jatuh cinta dan biarlah ALLAH yang tahu CINTA itu...
dan jika kau sedia untuk mengatakannya...
maka segerakanlah AKADmu dengannya...
maka saat itulah diri ini bebas meraikan CINTA...

Yang sana apek area Ondscene...yang sini apek area aku...

Gambar apek kat tmpat aku ni mmg tak de la..
Memang x pernah terpikir pun nak ambik pic dia dulu..
Baru je baca blog Ondscene mengenai apek yang mati..
Bezanya apek kat tempat aku ni dilanggar treler
kat lampu isyarat...pun apek ni naik beskal gak..


Cuma sedikit berbeza ngan apek di blog Ondscene...sbb apek tu
terus mati..manakala apek aku ni...
w/pun dilanggar treler hinnga kakinya putus sebelah..
siap boleh bangun lagi..
saksi kejadian mmg ramai..
tpi bila apek tu tgk kaki dia dah x de sebelah,baru dia jatuh pengsan..
dan akhirnya ajalnya disitu juga..

Dan yang menakutkan..
bila menjelang tgh malam jew..
mesti terdgr bunyi rantai beskal apek tu'
..sama spt mendiang tu masih hidup..dan yang pastinya
beskal tu dah hancur dilenyek treler..

jadiii...beskal siapa berbunyi tgh2 malam????

Tag Photo mendatangkan bahaya dan DOSA...!!!(info dr gugel....sama2 kita share)

Bahaya Fungsi Tagging Di Facebook boleh mengundang dosa

Sejak saya menyertai Facebook, ada beberapa gambar yang telah di’tag’ oleh rakan-rakan saya. Hasilnya, dapat saya melihat gambar-gambar lama yang tidak ada di dalam simpanan saya. Seronok juga apabila mengenangkan kisah dan memori lama bersama rakan-rakan. Bukan sahaja berpeluang melihat gambar, malah kami mula berbual hal-hal lama dan ini telah mewujudkan kemesraan di antara kami yang telah lama tidak berjumpa.


Di sebalik bagusnya fungsi Tagging ini, ada juga kelemahannya, malah boleh timbul mudharat yang besar daripadanya. Di antaranya:

· Mendedahkan aib seseorang.

· Menjatuhkan maruah.

· Dan lain-lain…

Bagaimana pula?


Tagging di Facebook; ada baik & buruknya...Kes 1 (kisah benar):

Di dalam network Facebook saya, pernah seseorang mengupload gambar seorang muslimah. Saya kenal muslimah tersebut. Malangnya, gambar tersebut telah diupload oleh ahli keluarganya dalam keadaan beliau tidak menutup aurat. Gambar tersebut diambil d…

Aku Tahu , Tapi Aku masih lagi tak nak berubah...

Aku Tahu, Tapi Aku Mahu...

Sabda Nabi: huffat al jannah bil makarih, wa huffat an nar bissyahawat.
(jalan ke syurga itu penuh dengan kesusahan, jalan ke neraka itu penuh dengan syahwat.)

aku tahu hidup dunia cuma sementara
tapi seolah-olah ku hidup untuk selamanya


aku tahu segala amalan bakal dihisab,
tapi masih kulupakan alam akhirat


aku tahu rakib atid setia di sisi mencatat amalan
tapi maksiat masih berterusan


aku tahu solat itu penting
tapi selalu memandangnya enteng


aku tahu solat itu tiang agama,
tapi sering saja aku lewatkannya


aku tahu ajalku tiba bila-bila masa sahaja,
tapi solat masih tak dijaga


aku tahu berat amanahku sebagai hamalatul quran,
tapi masih liat nak mengulang


aku tahu aurat itu aib diri,
tapi masih x pandai menjaga diri


aku tahu cinta itu fitrah,
tapi aku jadikannya fitnah


aku tahu apa itu dosa apa itu pahala,
tapi aku seolah x endahkannya


aku tahu Allah sentiasa memerhati
tapi sering kulakukan maksiat secara sembunyi


aku tahu ujian Allah pasti ada hikmahnya,
t…

Kenapa Rose Itu Berduri? Kenapa?

Imej
"SEKADAR PESANAN BUAT WANITA YANG LAIN JUGA"

"Sekali wanita TERGODA, gugurlah sekuntum wardah di SYURGA.. Sekali wanita TERNODA, berdekah-dekahlah syaitan di NERAKA.."


Orang sering bertanyakan kepada saya. kenapa rose merah? bukan kah bunga itu biarpun dipandang cantik namun ianya berduri? saya hanya tersenyum... bagi saya mawar merah adalah bunga yang paling berani dan indah...

■ Jadilah bunga mawar yang indah berpagarkan duri.


■Jangan biarkan dirimu menjadi sebarangan bunga yang tetap juga indah tetapi,sayang tidak berduri.


■Apabila tiada duri, tiada lagi benteng yang boleh melindungi keindahan si bunga daripada sewenang-wenangnya didekati sang kumbang.


■Lantas, tercemarlah keindahan dan murahlah nilainya.


■Duri mawar itulah ditasbihkan dengan perbatasan aurat, akhlak dan al-haya'.


■Dengan pagaran duri itu, kilauan warnanya semakin memancar indah dan harum aromanya menyelinap di segenap naluri yang mengundang kekaguman di hati sang kumbang hinggakan sang ku…

Bahana cinta facebook

KES 1: Anisa, 21 tahun, Seri Kembangan

KERANA Internet, maruah saya tergadai, malah hidup saya musnah. Bukan itu saja, wang simpanan dan juga pinjaman pelajaran, lebur begitu saja kepada bekas teman lelaki.Saya mengenali lelaki itu melalui laman web sembang dua tahun lalu. Ketika itu saya masih menuntut di sebuah universiti di pinggir Kuala Lumpur dalam bidang agama.Saya tidak tahu bagaimana saya yang boleh dikatakan berpegang teguh dengan ajaran agama musnah dalam sekelip mata angkara lelaki ini.Selama beberapa bulan kami bersembang di Internet selain berbual melalui telefon sehingga saya jatuh hati dengannya. Pada satu hari kami mengambil keputusan berjumpa di sebuah bandar di selatan tanah air.Pada hari itu, saya berseorangan menemuinya kerana yakin dan percaya dia lelaki baik, jujur dan bertanggungjawab. Namun, saya sangat terkejut, hari itu juga detik hitam dalam hidup saya. Selepas menjamu selera dengannya, kepala saya terasa sakit dan seperti hendak pitam. Lelaki yang say…

Otak lelaki VS otak perempuan

Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita, diantara
keunikan itu sudah tentulah otak manusia.. dibawah ini ada ujian yang
menarik untuk dicuba bersama.....


Ini adalah ujian masa yang ringkas, cuma lakukan dan jangan cuba menipu
diri anda sendiri


Kira jumlah huruf F's dalam perenggan dibawah dalam masa 15 saat:


FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS


dah selesai?
Scroll kebawah hanya apabila anda telah selesai mengira!





















OK?


berapa banyak?


tiga? (anda tentunya seorang lelaki!!!)


baca sekali lagi!


FINISHED FILES ARE THE
RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC
STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS


Salah, sebenarnya terdapat 6, kira semula..

Sebab berlakunya perkara tersebut diterangkan dibawah
ini...


otak LELAKI tidak memproses perkataan "OF".

Keajaiban kejadian atau silap mata?

Sesiapa yang dapat megira kesemua 6 F's pada permulaan
ujian memiliki otak
PEREMPUAN

Cuba la ... untuk meguji setakat mana

Cara kita,cara orang

Mengutuk orang :
As korang semua tau mengutuk ni berdosa but ye lah zaman sekarang ni dah jadi macam trend pulak kutuk2 orang ni. Budak kecik pon sekarang ni dah pandai mengutuk sebab ikut perangai parents diorang. Kan tak elok tu. Kita ni kalau nak kutuk orang kena lah cermin diri sendiri dulu. Kita ni bukannya sempurna sangat pon yang nak pi kutuk orang lain.


Memperkecilkan orang lain :
Ha yang ni selalu jadi bila manusia dari dua dunia, darjat dan pangkat yang berbeza. Banyak lah saya dah dengar Si Pandai memperkecilkan Si Tak Berapa Pandai, yang Si Cantik bangga dengan diri sendiri dan suka memperkecilkan orang lain di sekelilingnya, yang Si Kaya memperlekehkan Si Miskin. Mereka semua ni sebenarnya lupa yang semua yang ada pada diri diorang tu hanya lah pinjaman daripada ALLAH. Semua benda tu tak kekal selamanya dengan kita.


Mengumpat orang :
Kes ni sinonim dengan gelaran 'Mami Jarum'. Korang tau kan Mami Jarum tu apa. Ala yang dalam cerita Mami Jarum arahan Prof. Razak M…

Akhirnya......Abang Sham kawen jua...aku pasrah

Imej
Errr....dah puas aku memikir nak tulis apa utk entry kali ni..
terguling sana,terguling sini..
tajuknya dah ada
isinya....zero....


Jangan salah paham
jgn salah tafsir..
ni cousin aku..Iskandar
tpi sejak kecil kami panggil abg Sham...
Selamat pengantin baru,semoga kekal hingga ke anak cucu..

P/S...pertama kali kulihat senyuman manis abg Sham...

Perasan...dan sebuah kisah benar..

bila baca perasan
bila tegur perasan
bila komen pun perasan..
bila tak komen pun perasan..


i've got pen..
it's red and blue..
i've one good friend..
he is only you.. and i thank you
muahmuah


teringat dulu-dulu, kalau kena marah dengan cikgu tak berani nak ngadu kat mak atau bapak. sebab nanti, aku yang kena marah balik.huhu...

ada kawan aku, tulisan buruk, tapi rupa cantik, ada pulak kawan kepada kawan aku, tulisan buruk, rupa cantik..
mmm...pebende aku duk merepek nih...

er...
nak share kisah benar ....
Ada seorang perompak di sebuah negara ... akhirnya telah ditangkap dan nak dihukum mati, Sebelum dihukum dia telah membuat permintaan terakhir iaitu ingin berjumpa dengan ibunya.. Permintaannya pun di tunaikan, mungkin dia nak minta maaf dgn ibunya sebelum di hukum mati. Tetapi apabila dia berjumpa dengan ibunya terus dia mengigit dgn kuat puting susu ibunya. Orang ramai pun hairan.. Kenapa? Dia kata dengan sebab ibunya lah dia jadi macam ni.. Dulu masa dia kecil, mula2 d…

Hujan dan sebuah kenangan..

Hari ini hujan lebat giler di Trg..
nampaknya balik kampung kali ni
memang langkah kiri betul
susah nak kemana2

beberapa gambar mmg sempat diambil
tpi x leh nak upload
line mmmg teruk...
plan nak ke bbrapa tmpat
terpaksa dibatalkan..

Dgn keaadan demam aku
yang masih lum kebah lagi
nampaknya semakin melarat..
pas mkn ubat..
keje aku tdo jew la..

Dan..
masa lalu depan sekolah semlm
Sek.Men.Sultan Sulaiman..
segala kenangan manis
menerjah di mindaku..
ibarat slide..
satu persatu...

bagai ternampak2 depan mata..
teman-teman..
guru-guru..
bergurau senda..
bilik pengawas..
rasa-rasanya..
aku ingin kembali
lagi ke waktu itu..

tapi aku sedar itu semua
hanyalah sebuah mimpi..
yang pastinya takkan berulang
utk kesekian kalinya..

Mana Mawi??

Lama x dgr citer Mawi
mana dia agaknya...

x pe lah...
layan je la lagu dia..

Kian jauh,kian hilang,
Kasih antara kita,
Nampak tenang pada zahirnya,
Tapi batin tersiksa,
Yang terguris tak nampak dimata,
Yang terhiris terluka,
Sesekali terbit air mata,
Tahan sebak didada...
Kemana kah nak dibawa,
Resah kian melanda,
Dimanakah hendak ku khabar,
Pilu didlm dada..
Bila kasih dihujung nya nyawa,
Rasa ingin dimanja,
Perasaan pun kian tersentuh,
Bila rindu ini berlabuh..
Apakah yang dikejar dlm hidupmu,
Berkali ku kata pada mu,
Kita singgah didunia yang sementra,
Penuh tipu daya..
Yang kekal disana,
Biarlah kita bersama,
Usahlah hanyut terus terlena,
Kerana dunia........


P/S...owhhh

Lupa password

Ada seseorng yg bertanya..
camne nak dptkan balik password yg dah terlupa..

Aku tak boleh nak tolong untuk dapatkan Password kamu yang dah hilang tu, dan aku hairan, WHY ME?(macam lah aku ni celik IT sangat..)

Tapi untuk tidak menghampakan korang, disini, aku boleh ajar korang semua akan bagaimana nak menjaga password baru supaya tidak akan hilang lagi, dan andai kata hilangpun selepas ini, tak ingat ke, terlupa ke, terantuk kat bucu meja ke, pasti akan dapat menjejak semula password itu dalam masa yang singkat… insyAllah.
(Tu pun aku cedok dr gugel...)

Caranya begini, mudah sahaja, mula mula, ambil mouse dan gerakkan dengan tangan kanan, sambil jari telunjuk tekan tekan, lepas tu guna dua tangan taip “password yang hanya korang dan Tuhan sahaja yang tahu”…

Kemudian, cuba korang buat-buat lupa pada password tu, selepas itu, bila korang nak “log in”, maka taiplah kembali “password yang hanya korang dan Tuhan sahaja yang tahu”…

Maka insyAllah, dapatlah korang masuk kembali untuk update …

Luangkanlah

Luangkanlah waktu untuk berfikir
kerana berfikir adalah sumber kekuatan

Luangkanlah waktu untuk membaca
kerana membaca adalah landasan sikap bijaksana

Luangkanlah waktu untuk bermain
kerana bermain merupakan rahasia awet muda

Luangkanlah waktu untuk diam
kerana diam adalah kesempatan menuju Yang Maha Esa

Luangkanlah waktu untuk peduli
kerana peduli adalah kesempatan untuk membantu sesama

Luangkanlah waktu untuk mencintai dan dicintai
kerana cinta adalah anugrah yang besar dari Tuhan

Luangkanlah waktu untuk tertawa
kerana tertawa adalah muzik jiwa

Luangkanlah waktu untuk bersikap santun
kerana sikap santun adalah jalan menuju kebahagiaan

Luangkanlah waktu untuk mengkhayal
kerana khayalan melahirkan masa depan

Luangkanlah waktu untuk berdoa
kerana doa adalah kekuatan terbesar di muka bumi...

HEBATNYA CINTA(mcm bebudak lak aku...layan je la)

Pernahkan kamu merasakan, bahwa kamu mencintai seseorang
meski kamu tahu ia tak sendiri lagi?
Dan meski kamu tahu cintamu takkan berbalas,
tapi kamu tetap mencintainya?

Pernahkan kamu merasakan, bahwa kamu sanggup melakukan apa saja
demi seseorang yang kamu cintai meski kamu tahu, ia takkan pernah peduli? Ataupun ia peduli dan mengerti tapi ia tetap pergi?

Pernahkan kamu merasakan hebatnya Cinta?
tersenyum kala terluka, menangis kala bahagia,
bersedih kala bersama, tertawa kala berpisah?

Aku pernah tersenyum meski kuterluka,
kerana kuyakin Allah tak menjadikannya untukku

Dan aku pernah menangis kala bahagia,
kerana ku takut kebahagiaan cinta ini dan berlalu begitu saja

Aku pernah bersedih kala bersamanya,
kerana ku takut aku akan kehilangan dia suatu saat nanti

Dan aku juga pernah tertawa saat berpisah dengannya,
kerana sekali lagi “cinta tak harus memiliki”
dan aku yakin Allah telah menyiapkan cinta yang lain buatku
dan juga kerana memang cinta ada dalam jiwa,
bukan dalam raga atau …

Siapa call??

Hari ini aku x nampak langsung henpon aku..
lupa mana letaknya...
gi bank tadi pun henpon x bawa..
mmg lupa-lupa sungguh...

Baru jap tadi juumpe ngan henpon aku..
tu pun ada kat bawah katil.
jatuh agaknya..

belek2,tengok2..
ada call rupenya..
tapi nombor x de..
nama pun x de..
mmm....sapelah agaknya..

aku ni kalo bab2 pemanggil misteri
memang fobia sungguh
banyak kenangan yg menakutkan..


jadi aku nak ingtkan..kalo call aku
pleaselah..sertakan nombor ngan nama skali..
mmm..ntah ler bebudak skrg
(ceh..mcm la aku dulu baik sangat...)
aku dulu pun kalo nk kaco org pon tahu juge ujung pangkal..
takder la main terjah jer...
kan??..kan???kannn???

Ape nih???

Imej
Errr...ape nih???cer korang teker...

Nak share yg baru je aku baca...

Sejak negara sana sini kecoh pasal wabak selsema khinzir, maka adalah yg menceritakan perihal khinzir.

Dimana dari segi sains, memang khinzir adalah tempat perumah segala jenis bakteria, virus, dan jadi tempat virus transform menjadi virus yg lebih bahaya lagi dari semasa kesemasa.

Dari segi tabiat pulak, memang buruk perangainya. Suka yg kotor2, pemalas, kuat makan, tidur n mengawan. Cepat membesar (ada hormon cepat besar) dan cepat membiak.

Dikatakan dalam Quran, ada 4 ayat pasal khinzir tapi cuma satu yg mengatakan diharamkan kerana kotor.

Jadi, semasa sorang sheikh tu pergi Perancis, maka dia ditanyakan apakah kedudukan khinzir sekarang, kerana dengan teknologi sekarang khinzir dibiak dalam keadaan bersih. Kalau diharamkan kerana kotor, sekarang patut tak haram lagi kerana sudah bersih.

Maka sheikh itu minta didatangkan 2 ekor kambing jantan, seekor kambing betina, 2 ekor khinzir jantan dan seekor khinzir beti…

Tiba-tiba jew

Bila makan nasi dua pinggan, jiwa trus rasa ngantuk (solat pun kdg2 tertinggal/ bila dah kenyang solat plak slalu tak khusyuk) oh.

bila kebuluran plak, imejin plak ..
nasi goreng pataya / nasi goreng patani / nasi goreng pnom pheh..bla bla bla etc etc.. KFC/McD/SugarBun/PizzaHut ...oh!

kita bila susah jer salu ingat kat Dia. kalu cenggitu doa jer la kita idup susah selama idup supaya kita sentiasa ingat kat Dia. sebab bila kita tak susah, kita riak, kita alpa.(tak caya, tengok jer peel orang yang perasan kaya).

Papepun..

aku masih hidup..
syukur kepada Allah bagi peluang..
juga..aku harap dapat bergerak dgn penuh tertib dan istiqamah -

Berkorban apa saja....
Harta ataupun nyawa...
Itulah tandanya...
Sejati dan mulia....

owh..lari topik lak aku..

Tsunami di Jepun Satu Amaran Allah Untuk Manusia Kembali Mentauhidkan-Nya

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Pada hari Jumaat 11.03.2011 selurauh dunia digemparkan dengan satu bencana besar gegaran gempa bumi 8.9 pada skala Richter hingga membawa kepada tsunami yang melanda negara Jepun . Gempa bumi kuat yang melanda timur laut Jepun kelmarin bukan hanya meragut 1700 nyawa, manakala 10,000 lagi dikhuatiri hilang malah meninggalkan kemusnahan besar termasuk ancaman radiasi dibahagian utara negara itu berikutan letupan di salah satu rektornya selain impak fizikal yang meyaksikan peralihan paksi bumi kira-kita 25 sentimeter. Anggaran kerugian sebanyak USD 15 Billion ( RM 52.5 Billion).

Malah gempa bumi kuat berukuran 8.9 skala Richter adalah salah satu gempa bumi kelima terkuat di dunia hingga menyebabkan kedudukan Pualu Honshu yang merupak…

earthquake japan 2011 video footage of tsunami in iwate japan x

Imej
sungguh besar kuasamu Ya Allah

Cakap biar strek...jgn belok-belok

Ada yang kata..
aku cakap lepas...
silap sebenonya tuh..
sbbnya aku x pandai cakap berkias2.

ntah pape la dorang tuh
aku nyer blog..sukati tuan punye bdan la
nak tulis camne..
kalo die x suke
pegila baca blog org laen
blog raja petra ke
blog sape2 la..
x kesah...

mmm...
Dah tahu blog banyak yg nak di baca... pilihlah yg mana suka di baca. Kalau tak suka, tak payah paksa diri.

Cara menulis dan apa yg nak di tulis adalah hak peribadi, tak sesuai kalau nak suruh org tulis ikut kehendak kita. Tak pasal-panas hati aku jadi panas...

p/s Aku selalu rasa nak menangis bila dapat tahu ada budak bawah umur baca blog aku..isk!

EPF

sekadar berkongsi cerita,

tuan rumah sewa (TRS): F keluar tabligh berapa lama..?

isteri F (I.F): 40 hari je..

TRS : dia keluar ni ada dapat upah ke gaji ke? ada tak EPF ke, SOCSO ke..?

I.F : EPF-EPF ni tak adalah pulak..

TRS : ohh ye..? *nada semacam terkejut dibuat-buat*

I.F : kerja agama ni mana lah ada upah gaji EPF bagai.., nak upah nanti mintak dgn Allah je..*nada sedih bercampur perli light-light*

sekarang ni kalau org tanya, cakap pegi kursus je senang.. takdelah kena tanya soal EPF bagai...


p/s....bertahun aku keje
mana de EPF

Burung yg hilang

Ada seorang lelaki tua yang hobinya memelihara banyak burung. Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya telah hilang. Merasa sipencuri sudah keterlaluan, lelaki tua itu pun membawa masalah ini di perjumpaan mingguan di kampungnya.

Lelaki tua : "Siapa disini yang ada burung?"

Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri.

Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, lelaki itu menambah

"bukan itu maksud saya"

Lalu di ajukan soalan yang lain..

"maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung?"

Maka seluruh penduduk wanita berdiri.

Kerana menyedari pertanyaannya masih tidak betul, maka dengan muka merah padam dia menyambung "maaf, bukan itu maksud saya"

Sekali lagi dia cuba bertanya

"maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya"

Separuh penduduk wanita berdiri.

Muka lelaki itu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi

"maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya adalah,

siapa…

Utk apa aku berblog sebenonya.

Bukan krn aku jeles
bukan krn papepun...
dulu2 aku selalunya catit dlm diary jew
skrng diary2 orng dah x pandang pun..
skrng lebih canggih..

melihat gambar kwn2 keluar negara..
aku tumpang gembira,tumpang bangga
sekurang2nya dpt juga aku melihat2 tempat diorng

tapi...
ada satu citer aku nak gitau..

Pada suatu hari, Duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit dan bertanya:
"Oi, lama tak nampak, mana ko pergi?"

Lima puluh menjawab
" Aku pergi merata tempat. Pergi stadium tengok bola, pergi hotel, genting highland, sewa bot pergi kenyir, kaunter wayang dan macam-macam tempat lagi. Eh, ko camner lak?"

Duit seringit menjawab perlahan seraya menunduk,

"Hmm..biasa lah.. Balik-balik tempat sama.. surau, masjid, surau... ".

Aku tulis blog sebab.......
Saya komen pun sebab.......
Mereka komen pun sebab.....
Kita baca blog ni pun sebab.......


Banyak contoh yang aku boleh bagi, tapi malas nak mengumpat.. karang ada yang terasa.


p/s..papepun aku sonok dapat…

Guru VS makbapak

aku rela di kutuk sebelum aku meletup.eh betul ke ni.hehe

betul tu..zaman sekarang ni pelik sikit..cikgu tegur anak, mak bapak pulak lebih lebih.siap saman menyaman. kalau cekgu tak tegur/ajar, macam mana anak nak pandai..
last jadi bodoh sombong.

bak kata orang tu.
kecik kecik tak nak mampos, besar besar menyusahkan orang.

err kalau ada salah harap betulkan.
saya ni budak lagi.
err....)

Kalo setakat anak ditampar guru hanya krn ponteng kelas
itukan sesuatu yg wajar..
zaman aku dulu
mcm2 hukuman cikgu buat
rotan kat atas pentas masa perhimpunan
rasanya tu lebih memalukan...

jgn haraplah nak cakap ngan mak ayah
silap-silap mak ayah tambah lagi adala...
tpi bila ditengok2 balik
yg selalu dihukum gurulah
yang akan lebih menjadi "manusia"


p/s ...x paham ngan peel orng zaman krng ni...

Demam oh demam...

Masih menyelongkar dapur lagi...
mana panadol nih..semalam nampak..
ni dah ilang..
kepala yg pening bertambah pening..

carik lagi..
selongkar lagi..
laaa...jumpenya ubat tahan sakit..
tu pun dah expired...
canne nih...

intai lagi..
korek sana...korek sini..
haaaa..
ada pun..
ubat demam tuk baby..

ahh..
lantak ler..
setengah botol telan..
kepala dah ting tong nih...
eerr...kejutkan akak esok yer...

Kak Meena VS aku

Imej
..Bukan nak gaduh..
bukan nak carik pasal nih...
cuma nak buat perbandingan je sket
ssshhh....x nak cakap banyak2
layan je la....

kuali dia...:(


Kuali aku....uuuwwwaaaa!!!!!

Bikin sendiri je la...

Imej
Asyik duk mkn roti kedai je...
kali ni akak bikin sendiri ler...hikhik..
jgn keras dah le...
kalo keras gak...
sure akak baling....
mcm dulu...

Mamak lagi.....

Imej
kedai mamak pun sama..
mahal...
saya as perempuan pun tak nak g sana..
sbb dorang gatal!

Wahhh...x tersengaja terjumpe artikel ni..
Mmmmm...
akak pun teringat gak dulu..
akak punya pengalaman pahit kat kedai mamak
dulu akak peminat tegar kedai mamak ni
tpi sejak terjdinya "kes" tu
eeeee.....stop dulu ler...

x sanggup nak ingt..
dan dgr kabarnya
mamak tu pun dah balik negeri..
tpi..
bila nampak kedai tu ..
akak mesti fobia...
...jadi akak rasa...stop dulu ler gi kedai mamak..
akak mkn kat umah jew..
ari2 telan roti kosong...
ok ape....hikhikhik

Eh ...tengok niii...

Imej
Agak2 ler kan..
kat tepi2 jalan kat M"sia nih
patut tak diletakkan mende alah ni..
baru kanak2 M"sia ada masa lapang...
kan3?????....

Laptop oh laptop

Imej
PC wathal lagi!!!!

Pastu nak format, lupa pulak password !!!

Arghh!!!

Menci...menci..

Kawen..kawen...kawen.....

Imej
Hari ini aje...ada 12 jemputan kenduri kawen..
tpi 1 jew yg akak pegi pun...tu pun sbb rakan sekeje,
yg lain2 tu..len kali lak la yer...

Lepak lah juga..sbb masih dlm mood demam lagi...
balik terus telan ubat..then zzzzzzz...

Tsunami di Jepun-adalah suatu ketetapan tuhan yg dinyatakan dalam Al-Quran

1. Tarikh yang berlaku adalah pada  11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. So dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.
3. Jawapanya Juzuk ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4.

Rahsia  angka tahun ini :  Juzuk 14 ayat ke 4.

Rujuk di Quran.

1. Juzuk 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke  4 dari surah AL Hijir menyatakan

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya".

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)

So dalam 1432, 14 dah di ketahui Jujuz Al Quran. maka yang di pecahkan 14 || 32 so di pecahkan lagi 3|2 ,so now secret no adalah 3.

Ambil pula lokasi latititude dan longitude.

3+6+1+3+8 = 21
so next 2+1 = 3
proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun.

Dan di dalam Jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang akan di turunkan malapetaka itu ? …

Kisah ganti!!!!!(pic x de yer...)

KATA GANTI NAMA #1: aku-kau
penggunaan: biasanya aku gunakan dengan orang2 yang dah akak biasa dengan *betul ke ayat ni?*, i.e: member2, adik-beradik, classmates, homies, sape2 nak cari gaduh dengan akak
contoh:"wei, aku rasa macam kau dah boleh dah ni dooo..boleh..boleh laa..kau okay kan?"




KATA GANTI NAMA #2: saya-awak/that person's name/akak/abang/cik
penggunaan: guna for formal conversations, untuk orang2 yang baru akak kenal, yang lagi tua dari akak, yang akak nak show some respect macam seniors, elders, etc.
contoh: "err..tumpang tanya, saya rasa awak la yang saya jumpa kat tepi longkang haritu kan?"cenggitu ler lebih kurang




KATA GANTI NAMA #3: i-you (v1.0)
penggunaan: this one is used bila akak on conversation with guys. ehemm. guys ye anak2.... guys yang i show some interest towards them. hahaha. foolish me XD *dush* and also digunakan towards my acquaintances yang aku tak boleh nk guna aku-kau (tak tau kenapa).
contoh:"eh you, dinner jom!" ;D.....er..…

Mula sakit

Imej
Bangun-bangun jew....
lain mcm jew rasa.
sah!!!!.....akak mula sakit-sakit nih..
bukan sakit hati..
tapi sakit tekak..
bisa-bisa badan..

ni mesti jangkit ngan Aiman..
patut ler semalam sejuk semacam jew..
petang baru mandi
bukan malas mandi tau...x de kene mengena pun..ahaks..


harap2 jgn ler kene H1N1 lagi...
x sanggup dah kene kurantin...
tak nak!!!...tak nak!!!!

p/s...timakasih pd follower akak yg first...Akubersama cahaya..
selamat berkenalan...

Sepinggan nasi di Kopitiam Melang(...dengarkan adik2ku.....sajak ini kak T dpt dr blog seorng bergelar ustaz)

Imej
Sepinggan nasi di kopitiam Melang tidaklah sama dihotel berbintang2 apalah sangat dengan Melang sebuah pekan kecil lagi usang bukannya Bukit Bintang
Sepinggan nasi di Kopitiam Melang bagaikan kudapan anak2 hartawan hanyalah picisan anak2 hartawan namun aku pasti sepinggan nasi di Kopitiam Melang persis mutiara bagi anak2 malang yang tidak punya ruang mahupun peluang
p/s...jika anda ke Kuala Pilah,jgn lupa singgah diKopitiam Melang....semua orang yang aku cinta berada disitu... salam sayang teramat sayang  dari Kak T.... Insyallah....panjang umur kita jumpa lagi..